|
Z radniční skříně začínají vypadávat první kostlivci a bude jich,
aspoň co se týká projektů hodně.
Chrudimské noviny přinesly 7. listopadu 2018 článek: „Nová zeleň se na
Palackého třídě jen tak neobjeví.“ Článek přinesl informaci, že pani Jánská už
má v šuplíku projekt na stromečky a kytičky na Palackého třídě. V článku
se objevila naprosto děsivá informace s naprosto děsivými souvislostmi. Chrudimská dopravní stoka se projektuje opět bez
lidí a ve vleku ŘSD!!! Další “ukázkový“ projekt svědčící o netransparentnosti
Zdravého města je připraven. Proběhne další smutná realizace, která vrátí město
o dvacet let zpátky? Úroveň veřejných prostorů
je děsivá a nyní se k nim přidá další? Velký učitel si pochvaloval třeba
realizaci Dašické. Přesně takové nekvalitní a tuctové realizace začínají
zaplavovat vnitřek města a jeho veřejný prostor. Na této myšlenkové úrovni
nelze řešit humanizaci dopravní stoky uvnitř města ani podobné projekty. Řada “odborně“
připravených nekoncepčních projektů, které vylezou z radniční skříně a
bude je potřeba “dotahovat“, bude podobné peklo. Jak se zachovali bývalí zastupitelé v opozici, kteří jsou dnes ve
vedení města? Město zcela zásadním způsobem selhalo v utváření zásadního
veřejného prostoru! Každý pitomec rovněž ví, že koncepce polidštění chrudimské
dopravní stoky měla být lidem představena před realizací inženýrských sítí, kdy
jde ovlivnit jejich trasování či sdružení!!! Bez
veřejnosti Jak se už
v Chrudimi stalo letitým zvykem, rozběhl se po roční uzavírce dopravní
stoky další netransparentní projekt Zdravého města se záměrným vyloučením veřejnosti!
Veřejnost byla samozřejmě vyloučena už předtím. Jde o naprosto fatální selhání
města a ŘSD vůči veřejnému prostranství města a především vůči veřejnosti a
obyvatelům. Lidé
dost brzo zapomněli, že trpěli skoro celý rok nepříjemnými uzavírkami a
rozkopanou silnicí. Město se ani neobtěžovalo před rozkopáním či během této
dlouhé doby s lidmi probrat a představit jim novou podobu polidštěné
dopravní stoky a navazujících prostranství. Občane, spokoj se s hnusnou dlažbičkou,
novým asfaltem od ŘSD a několika stromečky a pár kytičkami. Proč s lidmi lepší podobu města nikdo
neprojednal? Jaká bude nová podoba celé dopravní stoky? Ze
sousedství Jen
pro srovnání. V Praze byla například snaha zaangažovat architekta Gehla,
tedy aspoň nějakou světovou kancelář. Jenže Krnáčová z ANO hned zazdila
hledání lepší podoby tamní magistrály i s Gehlem (http://www.iprpraha.cz/magistrala).
V sousedních Pardubicích město připravilo v případě Palackého třídy
koncepční studii (https://www.pardubice.eu/projekty/architektonicke-projekty/palackeho-vic-nez-spojka/).
Podoba pardubické třídy Míru zase vyšla z urbanisticko-architektonické
soutěže. Podobně řeší věci i nedaleká Litomyšl či Hradec Králové. Od nekoncepčních a salámových postupů a
projektování chrudimského typu se řada měst odklání, protože takové
projektování je neudržitelné! Proč má Chrudim tolik nekvalitních realizací
veřejného prostoru, kde je nějaká reprezentativní a živá realizace? V případě
Prahy, Pardubic, Hradce Králové nebo Litomyšle nejde o nic světoborného, ale
přístup hledání vizí a jejich naplnění už je diametrálně odlišný. Jak
dopadne první realizace tohoto typu veřejného prostoru v Chrudimi? Chrudim za sebou nemá
jedinou dobrou a reprezentativní realizaci tak rozsáhlého veřejného prostoru
jakým je dopravní stoka. V Chrudimi se řeší zakázky jako salám. Město
udělá hnusnou a tuctovou dlažbičku, vysadí stromeček a ŘSD tam nablie asfalt. Analogii lze najít
třeba u projektu sjezdu ke sportovištím. Nábřeží je neřešeno, ale asfaltem se zalepí
poslední nevyasfaltovaný kousek, doprava je řešena špatně a z nábřeží se
lidem udělá obří kruhová křižovatka, takže auťáky dál budou otravovat lidi na
nábřeží a v přilehlé zástavbě, ale město už to lidem bez lidí udělá
krásné! Zná vůbec veřejnost tenhle projekt a především, zná koncepci nábřeží? O
podobě přednádraží, parkovišti na Masarykově náměstí a ostatním úžasném zakázkovém
dědictví raději nemluvím. Je to pořád stejné. Došlo k pochybení ve způsobu hledání lepších a otevřenějších
způsobů zadávání veřejných zakázek, které přinesou lidem kvalitní veřejný
prostor. Došlo k záměrnému vyloučení veřejnosti z rozhodování o podobě
klíčových veřejných prostor města! Z území se udělá salám a vybrané firmy už
přidělené kousky města přezáplatují a přeflikují (v Chrudimi se tomu říká
OPRAVA). Kdepak
jsou informace? Kde jsou koncepční
souvislosti? Jaký byl zvážen formát, který povede k polidštění území -
soutěžní workshop?, koncepční studie?, urbanisticko-architektonická soutěž?, či
jiný transparentní formát? Kde je hledání odpovídajícího typu veřejné zakázky? Kde
jsou záměry? Kde jsou analýzy území? Co chtějí obyvatelé, podnikatelé,
stakeholdeři . . . ? Jaká je navazující majetková struktura prostoru a o čem
vypovídá? Jak proběhla participace s veřejností? Jaká je analýza vývoje území?,
podrobný rozbor stavu?, jaké jsou potřeby udržitelné mobility a bezpečnosti a
potřeby jednotlivých typů dopravy (MHD, pěší, cyklistická, motorová . . .)?,
jaká je architektura a vizuální vnímání veřejného prostoru?, jaká je
zeleň-zelená infrastruktura?, jaké jsou obchody, služby a vůbec veřejná
vybavenost?, jaká jsou ostatní klíčová zjištění? Jaká je vize proměny a
budoucnost chrudimské dopravní stoky? Jaký je urbanistický, architektonický,
dopravní, zelený aj. koncept? Jaký má být obsah a jak má fungovat nový život v
místě? Jaké jsou regulativy? Jak se řeší navazující vztahy? Kde je zadání? Jaké
jsou kroky, jaká je etapovitost, krátkodobá a dlouhodobá opatření? Atd., atd.,
atd. . . . . . . . . Proč se zase všechno flikuje do hnusu?! Proč záměry a
projekty nezná veřejnost?! Proč někdo pochybil a nenese zodpovědnost?! Navíc
přímo či nepřímo jsou součástí dopravní stoky náměstí a další navazující
zničené veřejné prostory, navazující zničené ulice apod. Takovou zakázku bývalí
dinosauři bez veřejnosti pěkně rozporcují a zadají prvnímu zametákovi. Nakládat
s takto významným tématem, jakým je humanizace a polidštění dopravní stoky
města je trestuhodné a neprofesionální. Jen
to nechte na nás! My už Vám to zařídíme! Chování bývalé
radnice, která tímto způsobem připravuje projekty celá léta je naprosto
trestuhodné. Hlavně bez lidí (kteří to platí) a bez souvislostí. Kostlivci z radniční
skříně už možná stojí v zástupu. Co si město, stát a ŘSD myslí?, že bude
projektovat město podle silnice jako za komunizmu a bez lidí? My už vám to tady
nějak pořešíme! Hlavně se na nic neptejte a moc se v kvalitě veřejného
prostru nešťourejte! Vždyť jde pouze o jeden ze zásadních veřejných prostorů
města.
Je fajn, že Jánská má v šuplíku projekt, ale nejde o debilní chodníček,
stromeček, kytičku, silničku, parkováníčko . . . Jde o celou podobu této
dopravní stoky v souvislostech urbanizmu města! Nejde pouze o dopravu, ale
a o celostní řešení. Jaká je tedy koncepce
dopravní stoky, jaká je nová koncepce dopravy města? Jaká je koncepce dopravy v klidu?
Jakou má město finanční strategii řešící právě dopravu v klidu – tedy jednotlivé
auťáky? Na prd!!! ANO, proč lidi v Chrudimi nezvykat na další a další
humus. Aby viděli obyvatelé pěkný bulvár, musí za ním pořád jezdit do cizích
měst, nebo raději rovnou do světa. Bude radnice zase flikovat a záplatovat
městský koberec? Ostatně lidé si během té řady let už na nekvalitu zvykli,
radnice si je vychovala. Podělalo
město humanizaci dopravní stoky? Je škoda, že si
bývalá radnice s hlavním architektem v minulosti otevřela na úřadě
vlastní urbanistickou, architektonickou a realizační kancelář a že přitom flikování
města zapomněla na veřejnost. Možná jim uniklo, že ve městě bydlí lidé, kteří
zažívají dopravní stoku na vlastní kůži a její obnova a polidštění jim není
lhostejné. Je škoda, že politici zapomněli na to, jakou úlohu mají vůbec se
svým slavným městským architektem hrát. Nějak si to všechno popletli. Tolik
nezodpovědnosti, aby člověk pohledal. Bohužel firma ANO byla čtyři roky v opozici,
a co udělala? Dinosauři možná mají zkušenosti, ale možná úplně s něčím jiným.
Město nikdy takový typ projektu
neřešilo a už ho stačilo podělat. Tento záměr je
samozřejmě o politické kontinuitě. Jenže v tomto případě se dá jen velmi
obtížně navazovat na nekvalitní záměry starého vedení, které ještě ke všemu (ostatně
jako u všech podobných projektů) vyloučilo veřejnost. Tohle je úplně
jiná forma přípravy konceptu a projektového záměru, veřejných výběrových řízení
a vůbec celého projektování směrem k realizaci, než na jakou je zkostnatělá
Chrudim zvyklá. Nejde o to dělat megalomanské záměry, jde o to postupně
naplňovat s lidmi projednanou vizi a koncepci obnovy dopravní stoky města,
tedy prostoru Topolská-Rubešova-Poděbradova-Masarykovo náměstí-Palackého-Obce
Ležáků a všech navazujících veřejných prostor a ulic. Je
škoda, že než odešli radniční opraváři a flikovači zapomněli ten koncept nějak
lidem představit, ale salámek už je naporcovaný. Celý projekt je fatálně špatně
připravený. Je připravený “po chrudimsku“. Jsem velmi zvědav, jakým směrem nové
vedení města vykročí a jak se s tímto druhohorním projekčním dědictvím a
ohromným problémem vyrovná. Tento živý problém se zároveň dotýká většiny bodů
programového prohlášení rady města 2018-2022. Nezbývá než si počkat, jak
dopadne polidštění dopravní stoky a nový, krásný, životaschopný a kvalitní veřejný
prostor. odkazy na podobné projekty: https://www.pardubice.eu/projekty/architektonicke-projekty/palackeho-vic-nez-spojka/ http://www.iprpraha.cz/magistrala
odkazy Chrudimské noviny: http://chrudimskenoviny.cz/kategorie/zpravy/nova-zelen-se-na-palackeho-tride-jen-tak-neobjevi
odkazy k tématu na tomto webu: https://prostorprochrudim.cz/clanek/dopravni-stoka-mesta-v-zajeti-ubohosti-rekonstrukce.html https://prostorprochrudim.cz/clanek/co-bude-s-chrudimskou-dopravni-stokou.html https://prostorprochrudim.cz/clanek/lide-zachrante-masarykovo-namesti.html https://prostorprochrudim.cz/clanek/dnesni-chodnik-=-ostuda-ceskych-mest-a-obci.html https://prostorprochrudim.cz/clanek/bohemia-=-cechy.html https://prostorprochrudim.cz/clanek/jak-si-pan-travnicek-chtel-navrhnout-masarykovo-namesti.html https://prostorprochrudim.cz/clanek/mesto-jako-parkoviste.html https://prostorprochrudim.cz/clanek/drobna-zastaveni-v-mistech-spicich-prilezitosti.html https://prostorprochrudim.cz/clanek/chrudimske-athenaeum.html |
Komentáře k tématu