témata,projekty,realizace atlas města,mapový manuál lidé,podněty

Veřejný prostor pro Chrudim

témata, projekty, realizace

Chrudimské Athenaeum

Kde a z čeho vyrůstá česká a chrudimská vzdělanost, o školách a jejich venkovním prostředí.


Je jedno, jestli Athéneum - třeba na počest moudré dcery nejvyššího boha Dia nebo Athenaeum na počest jednoho domu starověké římské vzdělanosti. Dnes půjde tak trochu o oboje, o venkovní prostředí, ze kterého školy, moudrost a vzdělanost vyrůstají.

Byl pěkný den a tak jsem si řekl, že si obejdu chrudimské školy. A tak jsem viděl Čechy v malém. Viděl jsem problémy, které trápí nejen školičky, základní a střední školy, ale co je nejsmutnější i školy nejvyšší, naše školství a českou vzdělanost a cestu za ní. Jsme na začátku příběhu, který se jmenuje budoucnost našeho školství a vzdělanosti.

Jak moc ovlivňuje prostředí obklopující školy život a vnímání dětí a mladých lidí, kteří tady zároveň tráví velkou část života, nevím. Jednou budou pečovat, utvářet a rozhodovat o životním prostředí měst a obcí oni. Jaké toto rozhodování bude? Bude stejné jako naše? Jaké bude harmonické soužití myšlenek, objektů a venkovního prostředí, kultivovanost a provázanost myšlenek a funkcí? Snad lepší než dnes.

České školy rostou už dnes vesměs rovnou z parkovišť či jinak nevábného prostoru, který je obklopuje. Ano, jsou výjimky a je škoda, že to není zatím obráceně. Městský a vůbec veřejný prostor, který školy obklopuje, připomíná v tom lepším nákupní či průmyslovou zónu. Koupit si 10dkg salámu, nebo vyfasovat nějakou tu myšlenku na cestu životem začíná být podobné. Jedna kultura, stejný životní prostor a styl. Stejná pupeční šňůra se světem a jeho současnou vzdělaností. Prostory nejen kolem chrudimských, ale obecně českých škol, už jde možná řešit jen k lepšímu.

V tomto ohledu je stále inspirativní Komenského Orbis Pictus. Věk mu na kráse nic neubral. Jak dnes vyučuje prostředí? Kolik vidí člověk školou povinný kvalitních a pozitivních příkladů? Nebo bude jednou rozvíjet a za vrchol udržitelnosti považovat to současné prostředí?

Dotace do toho dnes už míchat nechci. Protože tzv. evropské dotace a stamilióny do škol dokážou odnaučit lidi myslet, což dokazují i některé univerzitní areály v Čechách kam zavítaly (po evropském výletu) peníze. Problémem mnohdy ani peníze nejsou.

Problém je v cíleném utváření těchto velice cenných prostorů a rozvoji prostředí kolem škol. Nejen v kultivovaném soužití lidí a aut (nikoli aut a lidí). Je v chybějící spoluodpovědnosti a spoluúčasti všech, kterých se to týká a mají možnosti rozhodovat o utváření školních prostorů a o tom, jak bude vypadat navazující sdílený a pobytový veřejný prostor města. Problém je možná také ve spolupráci města a škol při vytváření a rozvoji kvalitnějšího školního a na školy navazujícího městského prostředí. O zapojení žactva nemluvě.

Nakousl jsem dnes červivé jablko ze stromu poznání přímo ze školních rajských zahrad, ze školních a navazujících pozemků. Z Edenu, který si vytváří školy buď samy, nebo jim ho vytvářejí města.

V Chrudimi je tohle zatím pole neorané. Je to velké téma a určitě se k němu vrátíme. Je to výzva pro město a samozřejmě školy. Zdravé město je především zdravá budoucnost a to jsou mladí lidé, a tady to možná vše začíná. Mnohdy stačí opravdu málo, jen někde začít . . . Přeji lepší budoucnost školnímu okolí a vůbec veřejnému a životnímu venkovnímu prostoru města, který na školy navazuje.


související: venkovní učebna

http://archiweb.cz/buildings.php?action=show&id=4637&type=29

http://chrudimsky.denik.cz/zpravy_region/zaci-si-postavili-venkovni-ucebnu-20150903.html

 

související: problémy exteriérů a okolí českých škol

http://www.archiweb.cz/blog.php?blog_id=94333&id_article=264

http://www.archiweb.cz/blog.php?blog_id=94333&id_article=289

Komentáře k tématu

K tomuto tématu zatím nikdo nenapsal zádný komentář. Buď první!