|
Ach ty chodníky.
Chodníky odrážejí stav veřejných prostranství nejen v Chrudimi. Tento
příběh je o neúprosně se opakující hloupé české předvolební agitce. Za zkratkovitými
a nic neříkajícími hesly jako “opravené a uklizené chodníky / to vám garantuji“
či na jiném letáku “opravili jsme chodníky / opravili jsme řadu místních
komunikací“ atd., se skrývá realita fatálně ničící veřejná prostranství měst a
obcí a naprosto nízká stavební kultura. Vhled do reality je úplně jiný než
slogan z volební reklamy. POLITIKA Česká města a obce si díky ministerstvu místního rozvoje,
díky dotacím, a především díky místním politikům zničila mraky kilometrů
chodníků a ulic, která se počítají mezi veřejná prostranství. Politik na
přání voliče ničí v Čechách veřejná prostranství měst i venkova, ulice i
návsi! Chodník je dlouhodobý hit a politik lákající zkratkovitě voliče na
podobnou kravinu je jen populista. Je to asi stejné, jako kdyby se někdo
chlubil, že si doma pravidelně uklízí, vytře, umyje nádobí, ustele, poseká
trávník . . . Běžnou údržbou města se není třeba chlubit, to je snad povinnost
či přirozenost. Problém je, že údržba, obnova či rekonstrukce přerostla
v podání politiků namnoze v cílenou devastaci a cílené ničení
veřejných prostranství. Dopady z pohledu stavební kultury a kvality
stavění a z pohledu urbanizmu a architektury naprosto nedozírné. Jde o
systematický, státem cílený a městy podporovaný rozklad veřejného prostoru, jde
o podporování nízké stavební kultury. Nízké úrovni voličů odpovídá politik,
nízké úrovni politiků odpovídá nízká úroveň projektantů, té odpovídá fatálně
nízká a stereotypní úroveň řemesla ničící města a obce. Tento příběh není jen o
chodníku, je o ulicích, náměstích, návsích a jiných veřejných prostranstvích. Politikům
jde o množství hnusné dlažby vyblité do okolí, zatím nejde o kvalitu veřejného
prostoru ve všech jeho souvislostech, ani o lepší ulice. Sdílený prostor města
se utápí v nekvalitě, v nekvalitě vizuální, dopravní, materiálové . .
. Možná méně, kvalitněji a s rozmyslem než hodně slibovat a pořádně
nevědět co. VZDĚLÁNÍ, ARCHITEKTI,
DOPRAVÁCI Řada klíčových veřejných prostranství je stále utvářena
pouze a jen z pohledu dopravy. Česko produkuje houfy nevzdělaných
dopravních inženýrů, architektů a ostatních projektantů všeho druhu, kteří si
vždy najdou svého politika. Ani ten bohužel nemívá moc citu pro místa, která
nechá zničit. Pokud školy produkující projektanty tisíců zničených ulic, drobných
náměstí a návsí, lze je klidně zavřít, aspoň do doby, než si polepší úroveň.
Projektanty vesměs nezajímá, kde a v jakém prostředí se projektuje a dláždí,
čím se dláždí, ani co se dláždí. Když vyjdou z památkové rezervace do města,
které je podstatně větší, stavebně i vývojově pestřejší a opustí rutinní,
neustále kopírovaná a naučená šablonovitá řešení dozorovaná památkáři jsou
vesměs v pytli. V Česku se rozmohl neuvěřitelná nešvar. Řadu náměstí
menších měst a řadu návsí projektují totiž dopraváci – dopravní inženýři, ať už
je platí stát, kraj, či obce. V praxi to znamená, že náměstí a návsi se
projektují podle silnic a podle parkovišť!!! Takové prostory měst a obcí se
vyznačují nesmyslnou složitostí, nesmyslným členěním, prostorovou a půdorysnou
neuchopeností a zbytečnou neuspořádaností, materiálovou nejednotností a
zoufalou roztříštěností všeho druhu, nekvalitními materiály, kde prioritou
zoufalého a zničeného prostoru je auto, silnice a parkoviště a kde vše ostatní
je na desítky let upozaděno. (Jen v Chrudimi a
okolí je z utilitárního pohledu dopravy zničeno náměstí Masarykovo,
Tyršovo, náměstí Hrochův Týnec, Trhová Kamenice, Hlinsko, Chrast – naprosto
nekvalitní nová realizace, Dašice . . . . a o podobě návsí ani nemá cenu psát.) ÚPADEK ŘEMESLA Dlaždiče mnohdy hovořící východním dialektem příčné
uspořádání prostoru místních komunikací, ani humanizace a všeobecně lepší
podoba ulic, náměstí či návsí nezajímá, za to placeni nejsou. Jen takzvaně
“rekonstruují“ na povel politika povrch či chodník do nekvalitních povrchů zámkových
a jim podobných dlažeb. Dělník jako za socializmu je vykonavatelem předvolební
agitky. Kam se hrabou komouši se svými pětiletkami a prvomájovým průvodem. Prostory
měst (a především pak měst velikosti Chrudimi) a vesnic se přiblížily tak, že
komunistům se o tom mohlo jen zdát. V posttotalitní demokracii uplynou
čtyři roky a politici dláždí jako o život. Po čtyřech letech to vždy vypadá, že
by nekvalitní dlažbou krom svého dvorečku nejraději předláždily celý svět kolem
sebe. Politikům nestačí, že mají tuhle hnusnou dlažbu na svých dvorcích,
zahrádkách, na svých chalupách, ve své mysli a jen Bůh ví, kde ještě jinde,
v které místnosti, v kterém zákoutí a v kterém mozkovém závitku.
Tito stateční hoši nerozlišující o jaká místa se jedná, statečně
a bez skrupulí zasírají tímto stavebním odpadem unisono ulice měst a veřejná
prostranství obcí. Se souvislostmi místa, s jeho historií, se stavebním
vývojem, ani s ostatními věcmi si hlavu nelámou, vesnice jako město, město
jako vesnice, tahle lokalita jako každá jiná, ať jde o sídliště nebo zástavbu
s nějakou hlubší historií, nebo náves starou stovky let. Soutěžíme za
nejlevnější cenu ať už konečně oblékneme celé Česko do nekvalitní dlažby, námi
vychovaný volič - náš obraz - má stejně nízkou úroveň a ještě nás pochválí! Nic
lepšího nechce! Pod asfaltem silnic namnoze leží dřívější kamenné kostky, pokud
je předtím zadavatel nenechal vytrhat. Každou hnusnou dlažbu musí navíc
doprovodit ohromný obrubník, připomínající příkop, který se v místech
průjezdů snižuje a jen nesmyslně chodníky vlní. Nikdo se netrápí s tím, že
tahle nekvalitní dlažba s obrubníky k uzoufání zničila ulice a veřejná
prostranství řady měst a vesnic a že ničí uliční a veřejné prostory vesele dál.
Uliční prostory po městě vypadají neuvěřitelně hnusně . . . (Kateřina, Borzna, Střelecká, dopravní stoka
města, nábřeží a ul. Na Ostrově, ulice pod nádražím, de facto celý zbytek města
za památkovou zónou.) MATERIÁL Firmy dnes plivou do světa množství barevné zámkové a jim
podobné dlažby. Politici jsou v pravidelných čtyřletkách propagátory a dealery
nekvalitní podoby veřejných prostranství, nekvalitní podoby ulic měst a obcí,
jsou to hrdinové naší doby. Možná jsou placeni těmito firmami. Poddaný úředník,
který má hnusnou dlažbu rovněž na své zahrádce, politikovi jen rád přitaká. A
tak je Česká republika vydlážděna k uzoufání. Rozdíly mezi městem a
vesnicí se konečně setřely. Jedna dlažba a jeden obrubník pro celé Česko a
dopravák to vše rád podle auta naprojektuje. Co se nepovedlo komančům, to
zařídil dnešní politik, který vyrostl v minulé době, rád na ni vzpomíná a
vzal si ji pro jistotu s sebou do dnešního veřejného prostoru. Agitace
funguje v každé době. Český volič jásá nad novým chodníčkem, nebo nově
vydlážděným parkovišťátkem, víc ho nezajímá. Český volič možná připomíná
zámkovou dlažbu . . . Hlavně, že všichni jezdí někam do světa, fotí si a
obdivují města a krajinu, obdivují krásná náměstí a ulice, obdivují jednoduchou
krásu přetrvávající staletí, nebo nové realizace, které se podstatně liší od
zdejšího současného každodenního hnusu. PRINCIP OCHRANY
V ČESKÉ REPUBLICE JE SELEKTIVNÍ A DESTRUKTIVNÍ Princip ochrany kulturních a přírodních hodnot, který se
transformoval a rozdělil za komunizmu a platí dodnes je destruktivní a
selektivní. V dnešní době jde o relikt a přežitek, nehledě k tomu, že
dnešní technologie nabízí úplně jinou úroveň pohledu na svět kolem nás.
V rámci technologií a digitalizace lze v pohodě uchopit celé Česko a
pracovat s ním jako s jedním objektem v Evropě a ve světě. Naprostá
většina věcí kolem nás totiž chráněna není. Lidé to pak všechno mohou zničit?
Krkonoše, Šumava apod. jsou stejně cenné pro zdejší život jako ostatní krajina,
města a obce v ní. Krok z památkové zóny je důvodem pro zničení zbytku
města? V řadě měst je to smutná realita a Chrudim není žádnou
výjimkou. (V Chrudimi zničeno: Kateřina,
Borzna, Kopanice, pokud se politici nevzpamatují tak Masarykovo náměstí,
městská dopravní stoka, nábřeží Chrudimky atd., atd.) ODPUZUJÍCÍ VEŘEJNÉ
PROSTORY V ZÁSTAVBĚ PO ASANACÍCH Ulice je
v Chrudimi zatím neobjeveným veřejným prostranstvím. Prostor ulice
odráží i kvalitu navazující zástavby. Není žádná náhoda, že nejhorším veřejným
prostorem trpí sídliště a okolí zástavby vzniklé asanací města, tedy zničením
zástavby původní. Jak vypadá území kolem dopravní stoky Palackého a Obce
Ležáků, rovněž od Bohemky kolem Husovy přes Borznu po areál ČASD . . . ? Došlo ke
zničení a degradaci území, ke zpřetrhání vazeb, byl vytvořen neživý, neuvěřitelně
asociální a odpuzující veřejný prostor, s kterým si město neví dlouhodobě
rady. Tyto venkovní prostory trpí hrozně nízkou stavební, půdorysnou i vizuální
kulturou, doprovázenou nízkou kvalitou nejen materiálů ale všech zpevněných
ploch. Tam, kde byl zničen, nebo vytvořen odpudivý veřejný prostor, je
evidentní problém najít si k němu vztah, obnovovat ho či jej pouze pečlivě
udržovat a může být jen krůček k tomu, aby se tato místa stala po všech
stránkách nebezpečná. Jedním z ohromných problémů je, že město svým
přístupem nekvalitní a nevzhledná veřejná prostranství ulic produkuje.
Články v novinách zmínily problémy ulic a jejich chodníků a tím i problémy
Chrudimi posledních let. ZNIČ ULICE A VEŘEJNÁ
PROSTRANSTVÍ KOLEM CENTRA MĚSTA Možná jde opět o cílený program zdravého města a jeho
extrémní chování mimo městské centrum. Městské čtvrti kolem centra se formovaly
nejen na přelomu 19. / 20. stol., ale i daleko dříve. Něco ze staré zástavby
zbylo, nějaký veřejný prostor taky. Problém Chrudimi je chování politiků mimo městské
centrum, tedy tam, kam z oken radnice nevidí. Jsme totiž svědky
dlouhodobého programové ničení ostatních náměstí, ulic a drobných prostor kolem
centra. Kvalita obnov, oprav či úprav nebo jak to politici nazývají, je velice
nízká. To se týká i ulic pod nádražím (ul. Čs. armády, Fibichova . . . . ) Někde
došlo k nahrazení starých kamenných dlažeb, k vyasfaltování, či k nekvalitní
náhradě za odpornou zámkovou dlažbu. Nejrůznější obnovy nekvalitou zničily
ulice a dnes představují humus v urbanizmu města. Chodníky a ulice celých
městských čtvrtí prohrály boj se zámkovou dlažbou (Nové Město, Kateřina. . . .).
(Chrudim si třepí pusu s geologickým
fenoménem regionu a Železných hor, ale geologická pestrost ulic - jejich
minulost - byla naprosto záměrně a programově zničena. Nadčasový prostor
zničen, kvalitní kamenná zádlažba zmizela, nahradil ji betonový a asfaltový
paskvil, hnusné a nesmyslné členění uličního prostoru, hnusné a nekvalitní
materiály.) Opačným problémem je zcela záměrné neřešení obnovy dopravní
stroky, všech na ni navazujících prostor, prostoru Masarykova náměstí, ulic Poděbradova,
Palackého, Husova, obce Ležáků, Borzny, nábřeží a ul. Na Ostrově, V Průhonech,
obdobně na Novém Městě atd. Politici programově vnutili uličnímu prostoru
naprosto otřesnou kvalitu a hnusnou podobu bez ohledu na okolní zástavbu či
její zbytky. Zateplený stoletý domek, zateplený panelák, asfalt, beton, zámková
dlažba . . . . padne a sluší? Těchto zničených ploch je bohužel ve městě
většina, jsou řešeny nekvalitně, zjevně bez souvislostí a uchopení. Jde o
tisíce metrů čtverečních. Jste za památkovou zónou, tak bouchejte všude jeden typ
dlažby podle jedné šablony a podle jedné šablony příčné uspořádání uličního
prostoru, a až jeden typ zámkovky ve skladu dojde, tak budete bouchat jinou,
která bude zrovna na výrobní lince!!! Prostor ulice bohužel není jenom o
chodníčku ze zámkové či vzhledem podobné dlažby. NÍZKÁ STAVEBNÍ A
POLITICKÁ KULTURA V CHRUDIMI SOUVISÍ S NEUDRŽITELNOU PODOBOU ULIC Ulice je veřejným prostranstvím. Chrudim vypadá, jako
by si jí lidé už dávno přestaly vážit. Jednoduše řečeno, neexistující
životaschopný uliční parter, hnusné stavění nebo hnusné opravování a neustálé
ničení domů = hnusné ulice města. Hnusné okolí a hnusná navazující zástavba =
hnusná ulice. Hnusná ulice = hnusný životní prostor. Hnusná ulice je jen
odrazem svého okolí. Když je ulice hnusná, odráží se to v přístupu i
v zájmu o tento neživotaschopný prostor. Vztah k takové ulici není
žádný. Firmy se prohnaly ulicemi, ale jejich podoba a kvalita zůstala ubohá. Chrudim
je totálně zkostnatělá. Politik vymění
dlaždičku v ulici Na Ostrově, ale proč je desítky let to nábřeží tak
odporné!?, politik vymění dlaždičku v ul. Palackého a kolem celé dopravní
stoky, ale proč je desítky let celý tento prostor pořád tak hnusný, navíc když
byl rok rozkopán!?, politik vymění dlaždičku v ul. Čs. armády, ale proč je
“nová“ ulice pořád tak hnusná!?, politik vymění dlaždičku na Masarykově
náměstí, ale proč je celé náměstí desítky let tak hnusné!?, politik vymění
dlaždičku ve čtvrti Kateřina či na Novém Městě, ale proč jsou i tady ulice tak
hnusné!? Politik vymění dlaždičku a chodník jen odráží špatnou práci a
nepochopení veřejného prostoru. Politik vymění dlaždičku a vydláždí kousek
chodníčku a lidem řekne, že lépe to nejde a že Chrudim je jedna velká čekárna,
protože dlaždička souvisí s nedokončeným obchvatem, se sjezdem ke
sportovištím, se startem raketoplánu, s horoskopem na příští desetiletí, s
paleogeografickou rekonstrukcí ústupové fáze kvartérního horského zalednění v
Českém masívu, s úplňkem, se špatnou konstelací hvězd . . . . Snad se jednou
někdo bude zodpovědně zabývat ulicemi, nábřežím, náměstími a ostatním veřejným
prostorem a až se město zbaví dinosaurů, tak možná opustí druhohory. Dlaždička je
součástí chodníku a chodník součástí náměstí či ulice a města a podoba ulice je
naše každodennost a prožívat ji v Chrudimi začíná být díky politikům
utrpením, prostor promlouvá a město se stává galerií otřesných obrazů, míst, zážitků,
realizací . . . byl nastaven otřesný standard,
otřesná průměrnost, otřesný mainstream, byly vytvořeny obludné prostory bez
kultury dopravní, vizuální, bez duše, bez příjemnosti, bez umění . . . .
Dlouholetou činností byl vytvořen veřejný prostor, který je třeba začít celostně
a smysluplně obnovovat.
|
Komentáře k tématu