|
Průsery v chrudimském urbanizmu a architektuře
pokračují dál. Dříve je táhl Řezníček s Čechlovským a bývalé vedení města,
dneska je to koalice firmy-ANOfert, Pirátů a Chrudimáků. Jen pitomci projektují náměstí výstavbou dvoupodlažního
parkoviště na základě právních smluv s majitelem hotelu. Bylo dávno dost
času celé náměstí a věci kolem něho smysluplně řešit. Místo toho se za léta
nečinnosti stalo prd. To, co se připravuje na Masarykově náměstí je totální
průser. Politici ani lidem nestačili sdělit, že Masarykovo náměstí zničí brzo i
projekt ŘSD – dopravních lobbistů, když se z něho radnice připosrala. A
nyní starosta vyrukuje s tím, že ho doničí samo město parkovištěm. Náměstí
se neřeší ani podle právní smlouvy s jedním hoteliérem, ani
prostřednictvím jedné jediné s prominutím debilní profese, jakou
představují dopravní inženýři. Náměstí řeší dnes chrudimští politici podle dvou
dopravních projektů – silnice a parkoviště! To je stavební kultura třetích zemí
světa!? Opakované chyby a fatální selhání v řešení významných veřejných
prostorů města začíná být chrudimským Know-how. Tohle už nemůže myslet nikdo
vážně. To, co se stalo například v prostoru přednádraží, je proti prostoru
náměstí jen slabý odvar podobného scénáře a podobného sousledu záměrných
pochybení. Takhle se k městu mohou chovat jen idioti. Veřejnost absolutně
netuší, co se děje. Ovšem. Méně spavá část veřejnosti se probere až po výběru
dodavatele, nebo až se bude “budovat lepší“ Chrudim. Vypadá to, že v Chrudimi zatím
většina veřejnosti chodí do města jenom přespávat. Chrudimské KNOW-HOW: (několik bodů z chrudimského receptu na kvalitu
města) OBNOVA: Náměstí je dlouhodobě zničené a mraky let
potřebuje obnovu. Za řadu trestuhodně uplynulých let stojí radnice pořád na
parkovišti (a co lidé možná nevědí i na silnici projektované “odborníky“ z
ŘSD). Je za uplynulá léta známá podoba náměstí? Město náměstí v minulosti
zničilo a není ho schopno za desítky let ani důstojně obnovit! BEZ SOUVISLOSTÍ: Prostor před Bohemkou nelze
vytrhávat z kontextu náměstí. Řeší se náměstí bez náměstí, které bude
zničeno dílčími projekty bez souvislostí, neboť ty nejsou a nemohou být známy.
Jak bude vypadat Masarykovo náměstí?, jeho dopravní režim, celkové urbanistické
a architektonické řešení, zeleň, jeho veškerá vybavenost, jak budou řešeny
všechny ostatní prvky v něm od veřejného osvětlení po poslední kanalizační
vpust, jak budou řešeny inženýrské sítě a vůbec technická infrastruktura, a
hlavně jak bude přívětivé k životu lidí . . . . . Jak tedy bude náměstí
vypadat!? Zakázky na veřejný prostor se řeší bez odpovídajících celostních
souvislostí, bez odpovídajících vztahů, bez odpovídajících profesí apod. . . . CHYBĚJÍCÍ KONCEPCE: Městu chybí koncepce mobility, dopravy
a dopravy v klidu. Koncepce urbanizmu, architektury, veřejné zeleně,
veřejných prostor, v tomto případě celostní koncepce podoby náměstí . . .
. ! CHYBÍ VZTAH K PROSTORŮM MĚSTA: Město postrádá
odpovídající vztah aktérů a všech dotčených k veřejným prostorům! BEZ ŠIRŠÍCH VZTAHŮ: Nejen tento, ale i ostatní
prostory města se řeší dílčími zakázkami bez odpovídajících širších vztahů, bez
důležitých návazností v území apod. NÍZKÁ POLITICKÁ KULTURA: Úroveň chrudimské politické
kultury odráží hnusná kultura stavební a stále ničený či už zničený a hnusný
veřejný prostor. POLITICI: Politici města dlouhodobě nevědí, kde je
jejich role a jaké mají úkoly. Aspoň v případě urbanizmu, architektury,
dopravy apod. V Chrudimi se dlouhodobě neví, kdo má jaké kompetence, kdo a
co může dělat. Politici to dlouhodobě netuší. Hlavně nedělat koncepční a
nepopulární kroky. To bylo heslo minulého vedení a je to heslem i toho
dnešního. Politici nemají žádnou zodpovědnost? Nikdo není zodpovědný. Problémy
jsou s politickou kontinuitou. Jenže občas jsou případy, kdy není na co
navazovat. Historičtí politici nechali náměstí v minulosti zničit a
politici se v roce 2019 chovají podobně. ANO to je možná ta kontinuita. SALÁMIZACE: Zakázky na jeden veřejný prostor se krájí
a dělí jako salám, tím je možno zadávat tendry “osvědčeným“ firmám a podporovat
nekvalitu prostorů města. CHYBĚJÍCÍ PROFESE A ODBORNÍCI: Náměstí NEřeší
odborníci a jejich tým na základě potřebných analýz, včetně výstupů obyvatel a
veřejnosti, včetně odpovídajícího zadání, včetně odpovídajícího formátu výběru
zpracovatele, včetně odpovídajícího způsobu vysoutěžení zakázky . . . . . DOPRAVÁK NEMŮŽE SÁM ŘEŠIT NÁMĚSTÍ: Náměstí se
nenavrhuje jen a pouze z pohledu dopravních staveb, podle silnice a podle parkoviště.
Naprosto nepřípustná věc, pro Chrudim a její veřejný prostor věc zažitá a zcela
typická! Významný veřejný prostor ve městě se opakovaně řeší jen a pouze pomocí
dopravy a dopraváků, tedy jednou z mnoha profesí! ČESKÁ +KRAJSKÁ DOPRAVNÍ LOBBY, ŘSD +SUS: Náměstí a
důležité veřejné prostory (tj. i ulice) se dneska navrhují podle přežitých
projektů ŘSD (v některých případech SUS), protože dopravní lobby státu (či kraje)
chrastí před připosranými politiky bezedným váčkem prachů daňových poplatníků -
“dotací“ – pomocí kterých ničí veřejný prostor celé řady měst. ŘSD a SUS rovněž
a zcela záměrně nepostupuje otevřeně a standardně vůči veřejnosti a institutu plánování
a rozvoje veřejných prostor města. Záměrně a s utajením před veřejností
snižuje za jejich peníze kvalitu jejich životního prostoru ve městě. ŘSD + SUS
je neskutečná banda dopravních lobbistů, kterým jsou města, jejich náměstí a
kvalita veřejného prostoru u prdele! ŘSD S PODPOROU STÁTU NIČÍ MĚSTO A JEHO NÁMĚSTÍ.
Od chrudimských politiků má ničení zelenou. Ostatní zde uvedené body
“odborníci“ z ŘSD vůbec neřeší. ŘSD nerespektuje z pozice moci, peněz,
auta a asfaltu základní pravidla navrhování veřejného prostoru, v tomto
případě náměstí! Tahle banda ignorantů není schopna řešit ani náměstí, ani jiný
dopravní režim, ani jiné věci, ani koukat do budoucna, když vedle města staví
obchvat. Projekty, realizace a ničení měst řeší státní pitomci přes kopírák.
Aspoň v Chrudimi a okolních městech je tomu tak. Polidštění dopravní
stoky, ani omylem! DOTACE: Nastup do rozjetého vlaku a nekecej? Oblíbeným
zaříkávadlem politiků (, když nemají program, nebo hrozí obava
z nepopulárních kroků) jsou v jakékoli době DOTACE. I dotační
řešení placená státem pomocí peněz lidí mohou být nekvalitní, krátkodobá,
přežitá a vytržená z kontextu náměstí. V tomto případě náměstí spolu
s městem zničí i státní ŘSD. V některých případech jde o naprosto
zbytečné vyhazování peněz do nekvality a do přežité stoky minulosti. CHYBĚJÍCÍ KVALITNÍ A TRANSPARENTNÍ ZADÁNÍ, CHYBĚJÍCÍ
ODPOVÍDAJÍCÍ FORMÁT VEŘEJNÉ ZAKÁZKY: Chybí odpovídající a transparentní
zadání, oslovení vybraných kanceláří, urbanisticko-architektonická soutěž, soutěžní
dialog, workshop . . . . nástrojů je hodně . . . . chybí jakákoli pravidla a
standardy města pro kvalitní a transparentní tvorbu veřejných prostor,
urbanizmu, architektury. Chybí odpovídající formát zadání veřejné zakázky. Špatné
zadání zakázek, špatné a nekvalitní podmínky = zpackaný výsledek.
V Chrudimi opět věc zcela běžná. Stále se opakují ty samé chybné a
neodpovídající postupy v řešení území. NEZNALOST LEPŠÍCH ŘEŠENÍ: Zcela programově město
nepožaduje kvalitnější a lepší možnosti a varianty řešení (viz. třeba Terminál,
Kopanice, prostor pod hradbami a Myší dírou, Masarykovo náměstí . . . . ). To
souvisí jak se salámovou metodou vnímání veřejného prostoru, tak se způsobem zadávání
veřejných zakázek a s nevyvětratelným smradem na radnici a na úřadě. PROTĚŽOVÁNÍ “OSVĚDČENÝCH“ FIREM: Developer protěžuje
“svého“ arch. ing. patlala, který bouchá baráky po městě jako Baťa cvičky a
nemá čas rozlišovat, jestli jde o pole za městem, nebo centrum města. Stejně
tak je na tom město. Má své osvědčené patlaly a nikdo přece v té
přezaměstnanosti nemá čas řešit věci jinak (viz. např. projekt ul. Čs. armády a
Terminálu, projekt revitalizace ramene Chrudimky a náhonu). NETRANSPARENTNOST, NEINFORMOVANOST, PR, MEDIALIZACE:
Zakázka je od počátku netransparentní, což souvisí i s uvedenou
salámizací. Od počátku chybí včasné informace o záměrech a projektech města.
V Chrudimi je dlouhodobě vytvořeno embargo na informace. Informace se lidé
dozvědí většinou při výběru dodavatele stavby, nebo při zadání realizačního
projektu. Do zakázky tak aspoň před započetím a v jejím průběhu nikdo
nekecá. Média v Chrudimi pracují podle toho, kdo je financuje. Dělají
reklamu buď starostovi, tedy firmě ANO-fert. Buď developerovi, který
z jejich pomocí veřejnosti vysvětluje, jak lze bez postihu ničit město.
Radnice se i přes řadu slibů chová stále stejně, informuje jako před mnoha lety
za doby zdejších dinosaurů. Tedy nijak, a ještě v hnusném radničním
webovém či papírovém prostředí. ZÁMĚRNÉ VYLOUČENÍ VEŘEJNOSTI: Od počátku je zcela
programově, záměrné a naprosto cíleně vyloučena z celého dění veřejnost.
Jde i o případ Masarykova náměstí, dříve třeba Kopanice, Terminálu, sportovní
haly . . . NEZÁJEM VEŘEJNOSTI: Kopanice, Terminál, Masarykovo
náměstí a další projekty vážně ovlivňující město ukazují alarmující nezájem
veřejnosti nad děním ve městě. RADNICE JE LIDÍ STÁLICE: Radnice ve složení firma
ANO-fert, Piráti a Chrudimáci se chová úplně stejně jako radnice minulá pod
Řezníčkem a Čechlovským a vším tím bývalým vedením. Takže v tomto ohledu
změna žádná. Když není program, když není koncepce, zbyde z území zmíněný
salám, zbyde nesourodost, přežité řešení vyžadující opět budoucí “opravu“. PROTĚŽOVÁNÍ VYBRANÝCH AKTÉRŮ: Opět nejde o výjimku.
Ve významném prostoru města je zcela bezostyšně na úkor všech jiných aktérů,
podnikatelů, veřejnosti, obyvatel v místě a ostatních subjektů v území
protěžován pouze jeden jediný podnikatel. Politici ostatním podnikatelům a
službám na náměstí jasně řekli, že na ně prdí, a že dál mohou podnikat
v tomhle bordelu. Vždyť hnusné prostředí k městu a k jejich podnikání
patří. Už si za léta mohli zvyknout. OPAKOVANÉ SELHÁNÍ ARCHITEKTA MĚSTA: Jako již
mnohokrát, i v tomto případě fatálně selhal architekt města. Od počátku
chrudimské kariéry je nejenom mediálně nezvěstný, ale ještě si s politiky
a úředníky dohazuje kšefty. Stihl si na radnici otevřít vlastní projektovou
kancelář. Takže po mnoho let nemá na náměstí a ostatní důležité věci města čas.
ZASTARALÁ ŘEŠENÍ A REALIZACE: Salámová metoda přináší
desítky let přežitá, zastaralá a přímo odpadová řešení. Lidé v Chrudimi
tak mají možnost žít a stárnout v již přežitém a nenadčasovém prostředí.
Lidé tak mohou neustále čekat na finální úpravu prostoru, která se však vlivem
této “údržbářské metody péče o město“ nikdy nedostaví. Chybí vhled do
budoucnosti, zastaralá a nekvalitní řešení absolutně nezohledňují budoucnost a
rozvoj města. ZNEHODNOCENÍ POZEMKŮ MĚSTA: Lepší, kvalitnější a
variantní řešení nejsou požadována, a tak nejsou známa. Pozemek je vždy lehké
znehodnotit okamžitě na první dobrou. To se v Chrudimi daří. Zhodnocení
pozemků města pomocí garáží (a je jedno jestli nadzemních nebo podzemních) a
zhodnocení náměstí pomocí silnice – asfaltu a betonové dlažby je velice jednoduché.
Přidané hodnoty jsou jaké? V Chrudimi zatím žádné. OTŘESNÁ KVALITA VÝSLEDKU, ROZTŘÍŠTĚNOST: Totální
roztříštěnost zakázek se promítá do totální nesourodosti všech dílčích věcí v
prostou, od architektonických prvků po materiálové řešení . . . LIDÉ NEMOHOU NÁMĚSTÍ VYUŽÍVAT K PŘÍJEMNÉMU ŽIVOTU: Náměstí
bylo politiky pro život lidí už dávno totálně umrtveno, pro život je mrtvé.
Neustále se např. při obnově náměstí odvolávat na parkoviště u Bohemky je vžitý
chrudimský nesmysl a zástupný problém. Život lidí ve veřejném prostoru byl a je
naprosto upozaděn. Náměstí bylo kdysi naprojektováno z pohledu auta,
nikoli příjemného života lidí v místě a tento smutný pohled na náměstí dále
trvá. Náměstí je dneska parkovištěm u silnice mezi dvěma kruháky, a i dnes se projektuje
stále z pohledu auta. To může jen nepoučený nebo spíš nepoučitelný blbec,
který nevidí budoucnost. KOMISE MĚSTA, ODBORNÍCI: Komise města řešící nejen
tento veřejný prostor stojí dlouhodobě za úplné hovno. Řada komisí je zbytečná.
Neznalost a neschopnost politiků obklopit se odborníky trvá. SMLOUVY: Náměstí se řeší pomocí špatných smluv. Pokud
by bývalé vedení naplnilo špatnou smlouvu, už by bylo náměstí zničené. Takhle
ho zničí vedení nové. ANO – je to fuška. CHRUDIMŠTÍ OPRAVÁŘI: Část chodníku na náměstí byla
relativně nedávno vydlážděna hnusnou dlažbou, která se na náměstí nehodí. Proč?
Pokud se náměstí někdy bude obnovovat, dlažba se vyhodí? Nebo se stane součástí
jeho dalších příšerných nesourodostí? K chodníčku možná teď přibyde nový
asfalt silnice, možná i nové parkování a náměstí je na dlouhá léta totálně v prdeli,
protože s tím bordelem už nikdo nic neudělá. Možná ukázka toho, že
chrudimští politici opravdu dokáží plánovat náměstí podle hnusné dlažby. Congratulation
chrudimská radnice DESATERO: Za desatero se akorát skrývají prkotiny,
které řeší buď někdo jiný, nebo které se stejně jednou budou řešit. Chrudimské
Desatero je jen součástí uvedeného chrudimského KNOW-HOW. Důležité věci se
řeší bez lidí!!!, stejně jako Masarykovo náměstí, stejně jako Terminál,
stejně jako Kopanice, stejně jako ostatní důležité věci ovlivňující město a
jeho veřejný prostor! PATRIOTI, PAMÁTKÁŘI: V Chrudimi dlouhodobě nefungují
památkáři a patrioti se dívají jen na mizející město na facebookových stránkách
Vzpomínky na starou Chrudim. Zdejší “odborníci“ na památky nechali zničit
pivovar, Kopanici, Sklepy, Štěpánkův dům, poslali demoličním výměrem k zemi
dům Pippichův, okolí centra a hradeb je bezradným a velkým navazujícím
bezprizorním prostorem, no zkrátka ničí se co se dá. NESCHOPNOST ANALYZOVAT ZAKÁZKY: Pokud by si někdo dal
práci analyzoval (neexistující koncepce) a především zakázky, došel by ještě
k daleko závažnějším zjištěním . . . PROČ NEMÁ CHRUDIM V POSLEDNÍ DOBĚ KVALITNÍ REALIZACI
VEŘEJNÉHO PROSTORU? PROTOŽE MÁ ZAŽITÉ SVÉ DLOUHOLETÉ CHRUDIMSKÉ KNOW-HOW! Odkazy: o chybách v řešení města
a jeho veřejného prostoru např: https://prostorprochrudim.cz/clanek/chrudimsky-terminal-aneb-o-cem-se-radeji-nemluvi.html o Masarykově náměstí: https://prostorprochrudim.cz/clanek/masarykovo-namesti-%E2%80%93-sracky-ve-skrini-ii-.html https://prostorprochrudim.cz/clanek/masarykovo-namesti-%E2%80%93-sracky-ve-skrini-i-.html https://prostorprochrudim.cz/clanek/mikve-parkoviste-a-masarykovo-namesti.html https://prostorprochrudim.cz/clanek/dopravni-stoka-aneb-kostlivci-uz-lezou-z-radnicni-skrine.html https://prostorprochrudim.cz/clanek/lide-zachrante-masarykovo-namesti.html https://prostorprochrudim.cz/clanek/bohemia-=-cechy.html https://prostorprochrudim.cz/clanek/jak-si-pan-travnicek-chtel-navrhnout-masarykovo-namesti.html https://prostorprochrudim.cz/clanek/dopravni-stoka-mesta-v-zajeti-ubohosti-rekonstrukce.html |
Komentáře k tématu