|
Starosta při psaní úvodníku do prosincového Chrudimského
zpravodaje 2020 měl zase svůj den. ANO čtení o adventním a předvánočním čase
omrzí. O čem byl úvodník? O firmách. Starostova slova byla možná úvodníkem ke článku
uvnitř zpravodaje “Sportovní hala na cestě k novému začátku“. Úvodník možná
hezky dokreslil toto nosné téma z perspektivy fungování úřadu jako firmy. Co
se tedy změnilo v Chrudimi od listopadu roku 1989? Starosta a jeho firmy jsou příkladem “dobré“ praxe. Manýry z
“úspěšné a kvalitní“ praxe přešly ze soukromého sektoru do sektoru veřejného,
tedy do způsobu zadávání veřejných zakázek města. Tato praxe je popsaná
v materiálu, který šel v listopadu 2020 do zastupitelstva. Firma ANO
a Piráti nejen, že dotahují nekvalitní zakázky bývalého vedení, ale přijali
letité chrudimské know-how jejich zadávání a dále ho rozvíjejí. Jde o projekty
typu Masarykovo náměstí, přírodní památky Ptačí ostrovy, nádražní brownfield –
tedy terminál, nábřeží se sportovišti u řeky včetně sjezdu apod. Jde o projekty
klientelistické, někde korupční, zastaralé, mající špatné zadání, o projekty
neschopné řešit smysluplně jedno území a věci v něm. Sportovní areál na Tyršově náměstí se řeší projektově
přibližně od roku 2011. V roce 2014 proběhla zpackaná architektonická
soutěž bez jakékoli odpovědnosti, aby si následně veřejnou zakázku zadali sami
porotci a halu na politickou objednávku vyprojektovali u Chrudimky. V roce 2020 se sportovní areál pod novým vedením začal
projektovat podle parkoviště, pak podle šatny a haly, jak o tom informuje
důvodová zpráva do zastupitelstva a studie proveditelnosti “Přístavba a
rekonstrukce sportovní haly Chrudim“, která se ani neobtěžuje celý areál řešit
a neví co s ním. Parkoviště na místě sportoviště už bylo klientelisticky zadáno
firmě DI-PROJEKT, která toho v Chrudimi má na svědomí už dost. Veřejná
zakázka na projekční práce na stavbu v předpokládané hodnotě téměř 150 000 000 CZK proběhne
samozřejmě z ruky. Vedení města ji udělilo firmě Projekce CZ s.r.o. Firma
ANO s Piráty, strany ohánějící se bojem proti korupci, klientelizmu a
všemu možnému ukázali na větší samostatné zakázce další příklad “dobré“ praxe. Je třeba
vrátit se k úvodníku starosty. ANO, dá to určitě ještě hodně práce,
než v Chrudimi skončí “doba temna“. Změnilo se něco od roku 1989? Nežije
Chrudim stále v devadesátých letech? Jaké je chrudimské radniční know-how?
Nerozvíjí radnice jen know-how starého vedení? Jaké je, chrudimské radniční
podnikání? Jakou má chrudimská radnice přidanou hodnotu? Nepřipomíná radnice
zmiňovanou montovnu? Bude i doba v roce 2021 pokračováním politické úrovně
dob předchozích? Vyloží někdy z podpalubí Piráti náklad koblih firmy ANO a
opustí v letech následujících nastavený kurz bahno? Kobliháři z firmy
ANO-fert by nejraději řídili stát, úřady, všechny a všechno jako firmu. Pokud
lze starostovo úvodníkové opojení firmami vztáhnout na chrudimský úřad, funguje
tahle firma (alespoň co se týká těchto a podobných zakázek) zatím velmi špatně.
Kam se hrabe montovna se svým know-how a nulovou přidanou hodnotou. Jediné, co
zůstává, jsou zmíněné vyšší mzdy pro šéfy radniční firmy, na které se lidé
skládají. A nutno hned dodat, že lidi, co tyhle šaškárny platí, to zatím moc
nezajímá. ps: Jak to vypadá, když se
špatné praktiky a formy soukromého podnikání přenesou do veřejného prostoru a
veřejných zakázek? Pokud se někdo rozhodne utratit za barák
150 000 000 CZK osloví nejlepší z profese, nebo aspoň lepší
průměr se zkušenostmi, aby si mohl vybrat z nejlepších nebo aspoň kvalitních
řešení, nikoli pouze z řešení jednoho a ještě špatného, bez koncepce, které
ani neřeší celý barák a celý prostor. Jen málokdo by si nechal barák za
150 000 000 CZK dělat (navrhnout) první firmou na kterou natrefí,
nebo firmou, která v sousedství už něco zničila. Rozhazovat za nekvalitu
s výsledkem ve hvězdách si netroufne ani hodně silný developer nebo jiný
podnikatel. Rovněž jen málokterý soukromník či developer začíná stavět v cenném
urbanizovaném a zastavěném území v centru města podle venkovního hřiště,
které proměnil předtím na parkoviště, podle šaten a jiných věcí v interiéru,
aniž má jasno o baráku a navazujících plochách. Jen málokterý developer
v centru města bude stavět, aniž tuší, co se zbylou a volnou třetinou celé
plochy sportovního areálu (přes 2 200m2), netuší možnosti jak
ji oživit, zhodnotit, zkvalitnit, urbanizovat, nebo ekonomicky zužitkovat. Těžko
si představit developera, který se má rozhodnout nad podobnou nicneříkající
studii proveditelnosti, která raději řadu věcí v areálu vůbec neřeší. Těžko
představitelných věcí je v této zakázce nepočítaně. Všechny těžko představitelné věci jsou možné u
veřejných zakázek a ve veřejném prostoru i proto, že je platí všichni lidé. odkazy: |
Komentáře k tématu