|
LÁVKA CHRUDIM Lávka v Chrudimi se staví už 16 měsíců. Zatím je nad korytem řeky prázdno. Lávka překonávala koryto řeky Chrudimky, které je široké mezi zdmi nábřeží přibližně 16 metrů. Proto se lávka staví už šestnáctý měsíc? Šířka lávky, byla kolem 2 metrů. K vodě vede od mostu asi 19 žulových schůdků o výšce přibližně 20 cm. Světlá výška stavby je necelé 4 m. Rekapitulace: Délka - cca 18 m, Rozpětí nad řekou - cca 16 m, Šířka - cca 2 m, Výška - cca 4 m Výstavba: červenec 2019 - ??? (k dnešnímu datu 10 / 2020 = 16 měsíců) VIADUC DE MILLAU Třeba dálniční most Millau (Viaduc de Millau) se začal stavět v říjnu roku 2001 (základní kámen byl položen 14. 12. 2001) a v prosinci roku 2004 byl po 38 měsících stavby slavnostně otevřen. Počítáme-li dobu od položení základního kamene, tak byl postaven za 3 roky. Je jen o malinko větší než chrudimská lávka. Zavěšený most je dlouhý 2 460 metrů, má sedm betonových pilířů, z nichž pilíř označený jako P2 má výšku od země k vozovce 245 metrů a nad vozovkou dalších 90 metrů, to je vcelku 335 metrů a po přičtení několika dalších věcí to dělá celkem 343 metrů. Rozpětí mezi pilíři je 342, krajní spojující most s terénem mají pak pouhých 204 metrů. Šířka vozovky je 32 metrů. Most je zakřiven s poloměrem 20 km. Most spolykal 206 000 t betonu, ocelová mostovka má zase hmotnost 36 000 t. Most má záruku 120 let. Nachází se na dálnici A75, která je nejkratší cestou mezi Paříží a Středozemním mořem, dálnice A75 - la Méridienne - spojuje Clermont-Ferrand a Béziers. Most překonává řeku a údolí Tarn u města Millau. Nachází se poblíž vsi Peyre a v přírodním parku Grands Causses. Stal se působivou součástí krajiny departementu Aveyron. Most navrhli Francouz Michel Virlogeux a Brit Norman Foster. Rekapitulace: Délka - 2 460 m, Šířka - 32 m, Výška - 343 m Výstavba: 16. října 2001 (14. prosince 2001) – otevření 14. prosince 2004 (datum zahájení provozu: 16. prosince 2004), 38 (36) měsíců, 3 roky THE DUGE BRIDGE / THE BEIPANJIANG BRIDGE V roce 2016 byl dokončen Duge Bridge (The Beipanjiang Bridge) zatím nejvyšší most světa v jihozápadní Číně přes řeku Beipan a Beipanjiang Grand Valley. Zavěšený visutý most se vypíná 565 metrů nad údolím a má délku 1341 metrů a rozpětí 720 metrů. Stavba trvala od roku 2011 do září roku 2016, necelých pět let. Jenže i tohle je most pro auta. A most Millau je most dálniční. Možná by to chtělo nějaké bližší srovnání. Nějakou lávku. SKLENĚNÁ LÁVKA ZHANGJIAJIE V posledních letech se roztrhl pytel třeba se
skleněnými lávkami. Skleněnou lávku mají třeba v čínské Zhangjiajie. Jaké jsou
údaje o mostku Zhangjiajie? Je vysoký 300 metrů, je široky 6 metrů a je dlouhý
430 metrů. Nachází se u města Sanguansi v přírodní a turistické oblasti
Zhangjiajie Grand Canyon. Most byl navržen Izraelčanem Haimem Dotanem. Stavba
mostu začala v roce 2014 a byl otevřen 20. srpna roku 2016. Byl navržen pro
800 lidí najednou. Stavba trvala necelých 24 měsíců. Tehdy se jednalo o
nejdelší skleněný most pro pěší na světě a s nejvyšším bungee jumpingem. Nutno
připomenout, že stavba chrudimské lávky trvá 16 měsíců. HONGYAGU GLASS BRIDGE Hned nato byla na konci roku 2017 otevřena také v Číně
nejdelší skleněná lávka v provincii Hongyagu (Hongyagu Glass, Hongyagu
glass suspension bridge, Hongyagu Glass Footbridge, Wentangzhen, Hebei, China).
Skleněná lávka dlouhá 488 metrů (středové rozpětí 455 metrů) je zavěšena 218
metrů nad zemí. I tady je nutno připomenout, že stavba chrudimské lávky trvá 16
měsíců. Jenže roky ubíhají a “obyčejné“ pěší lávky zavěšené vysoko nad zemí ve
světě přesáhly délkou 450 i 500 metrů (Německo, Švýcarsko, Portugalsko, Nepál .
. .). Nepálská zavěšená lávka Baglung Parbat (Baglung Parbat Footbridge) má
rozpětí 576 metrů a výšku 122 metrů nad řekou Kaligandaki. A jak rychle byly
postaveny? Mosty a lávky dnes překonávají dříve nemyslitelné, překonávají
s architektonickou a technickou noblesou extrémní přírodní i technologické
výzvy. Stále urychlují technický pokrok. Rychlostí výstavby překonávají mosty
minulé. Překonávají kde co. Ale co překonává lávka v Chrudimi? Překonává
krásu? Překonává technický a technologický pokrok? Překonává konstrukční
řešení? Překonává kvalitu a rychlost stavění? Snad jednou překoná 16 metrů
říčky ve výšce necelých 4 metrů. Nekonalo se ani žádné vtipné řešení, nekonal
se ani žádný nápad, jak tuhle dlouhou šestnácti měsíční dočasnost řešit. Rovněž
škoda. Uvedené stavby se také musely připravovat, ale rozhodně si nemohly
stěžovat na nedostatek extrémních a nepředvídatelných událostí. Lávka v Chrudimi se staví od července 2019, kdy byla
odvezena. Nyní máme říjen 2020. Nad řekou je prázdno. Nezjistili politici po roce
a několika měsících, že lávka v Chrudimi je zbytečná? Je 16 měsíců
uplynulých od počátku stavby hodně? Je to málo? Je to hodně málo? Co lze za tu
dobu postavit? I když uvedené stavby lze jen těžko srovnávat, lze s jistou
mírou nadsázky říct, že chrudimskou lávku lze v této konkurenci postavit
za pár dní, za jeden den, nebo dokonce za pár hodin. Kde byla výstavba mostu Viaduc
de Millau po 16 měsících, kde výstavba skleněné lávky Zhangjiajie, kde výstavba
ostatních mostů a lávek? Vznikly by vůbec tyto stavby, pokud by se k nim
přistupovalo po Chrudimsku? odkazy: https://prostorprochrudim.cz/clanek/lavka-ktera-nikomu-nechybi.html https://fr.wikipedia.org/wiki/Viaduc_de_Millau https://www.leviaducdemillau.com/fr |
Komentáře k tématu