témata,projekty,realizace atlas města,mapový manuál lidé,podněty

Veřejný prostor pro Chrudim

témata, projekty, realizace

SNESE VÝSTAVBA LÁVKY, KTERÁ NIKOMU NECHYBÍ SROVNÁNÍ SE SVĚTEM?

Lávka v Chrudimi překonávající 16 metrů má 16-ti měsíční výročí od zahájení stavby. Jak se v Chrudimi staví lávka a jak se ve světě staví mosty a lávky pro pěší.


LÁVKA CHRUDIM

Lávka v Chrudimi se staví už 16 měsíců. Zatím je nad korytem řeky prázdno. Lávka překonávala koryto řeky Chrudimky, které je široké mezi zdmi nábřeží přibližně 16 metrů. Proto se lávka staví už šestnáctý měsíc? Šířka lávky, byla kolem 2 metrů. K vodě vede od mostu asi 19 žulových schůdků o výšce přibližně 20 cm. Světlá výška stavby je necelé 4 m. 

Rekapitulace: 

Délka - cca 18 m, Rozpětí nad řekou - cca 16 m, Šířka - cca 2 m, Výška - cca 4 m

Výstavba: červenec 2019 - ??? (k dnešnímu datu 10 / 2020 = 16 měsíců) 


VIADUC DE MILLAU

Třeba dálniční most Millau (Viaduc de Millau) se začal stavět v říjnu roku 2001 (základní kámen byl položen 14. 12. 2001) a v prosinci roku 2004 byl po 38 měsících stavby slavnostně otevřen. Počítáme-li dobu od položení základního kamene, tak byl postaven za 3 roky. Je jen o malinko větší než chrudimská lávka. Zavěšený most je dlouhý 2 460 metrů, má sedm betonových pilířů, z nichž pilíř označený jako P2 má výšku od země k vozovce 245 metrů a nad vozovkou dalších 90 metrů, to je vcelku 335 metrů a po přičtení několika dalších věcí to dělá celkem 343 metrů. Rozpětí mezi pilíři je 342, krajní spojující most s terénem mají pak pouhých 204 metrů. Šířka vozovky je 32 metrů. Most je zakřiven s poloměrem 20 km. Most spolykal 206 000 t betonu, ocelová mostovka má zase hmotnost 36 000 t. Most má záruku 120 let. Nachází se na dálnici A75, která je nejkratší cestou mezi Paříží a Středozemním mořem, dálnice A75 - la Méridienne - spojuje Clermont-Ferrand a Béziers. Most překonává řeku a údolí Tarn u města Millau. Nachází se poblíž vsi Peyre a v přírodním parku Grands Causses. Stal se působivou součástí krajiny departementu Aveyron. Most navrhli Francouz Michel Virlogeux a Brit Norman Foster. 

Rekapitulace:

Délka -  2 460 m, Šířka -  32 m, Výška - 343 m

Výstavba: 16. října 2001 (14. prosince 2001) – otevření 14. prosince 2004 (datum zahájení provozu: 16. prosince 2004), 38 (36) měsíců, 3 roky 


THE DUGE BRIDGE / THE BEIPANJIANG BRIDGE

V roce 2016 byl dokončen Duge Bridge (The Beipanjiang Bridge) zatím nejvyšší most světa v jihozápadní Číně přes řeku Beipan a Beipanjiang Grand Valley. Zavěšený visutý most se vypíná 565 metrů nad údolím a má délku 1341 metrů a rozpětí 720 metrů. Stavba trvala od roku 2011 do září roku 2016, necelých pět let. Jenže i tohle je most pro auta. A most Millau je most dálniční. Možná by to chtělo nějaké bližší srovnání. Nějakou lávku.

 

SKLENĚNÁ LÁVKA ZHANGJIAJIE

V posledních letech se roztrhl pytel třeba se skleněnými lávkami. Skleněnou lávku mají třeba v čínské Zhangjiajie. Jaké jsou údaje o mostku Zhangjiajie? Je vysoký 300 metrů, je široky 6 metrů a je dlouhý 430 metrů. Nachází se u města Sanguansi v přírodní a turistické oblasti Zhangjiajie Grand Canyon. Most byl navržen Izraelčanem Haimem Dotanem. Stavba mostu začala v roce 2014 a byl otevřen 20. srpna roku 2016. Byl navržen pro 800 lidí najednou. Stavba trvala necelých 24 měsíců. Tehdy se jednalo o nejdelší skleněný most pro pěší na světě a s nejvyšším bungee jumpingem. Nutno připomenout, že stavba chrudimské lávky trvá 16 měsíců.

 

HONGYAGU GLASS BRIDGE

Hned nato byla na konci roku 2017 otevřena také v Číně nejdelší skleněná lávka v provincii Hongyagu (Hongyagu Glass, Hongyagu glass suspension bridge, Hongyagu Glass Footbridge, Wentangzhen, Hebei, China). Skleněná lávka dlouhá 488 metrů (středové rozpětí 455 metrů) je zavěšena 218 metrů nad zemí. I tady je nutno připomenout, že stavba chrudimské lávky trvá 16 měsíců. Jenže roky ubíhají a “obyčejné“ pěší lávky zavěšené vysoko nad zemí ve světě přesáhly délkou 450 i 500 metrů (Německo, Švýcarsko, Portugalsko, Nepál . . .). Nepálská zavěšená lávka Baglung Parbat (Baglung Parbat Footbridge) má rozpětí 576 metrů a výšku 122 metrů nad řekou Kaligandaki. A jak rychle byly postaveny?

 

Mosty a lávky dnes překonávají dříve nemyslitelné, překonávají s architektonickou a technickou noblesou extrémní přírodní i technologické výzvy. Stále urychlují technický pokrok. Rychlostí výstavby překonávají mosty minulé. Překonávají kde co. Ale co překonává lávka v Chrudimi? Překonává krásu? Překonává technický a technologický pokrok? Překonává konstrukční řešení? Překonává kvalitu a rychlost stavění? Snad jednou překoná 16 metrů říčky ve výšce necelých 4 metrů. Nekonalo se ani žádné vtipné řešení, nekonal se ani žádný nápad, jak tuhle dlouhou šestnácti měsíční dočasnost řešit. Rovněž škoda. Uvedené stavby se také musely připravovat, ale rozhodně si nemohly stěžovat na nedostatek extrémních a nepředvídatelných událostí.

 

Lávka v Chrudimi se staví od července 2019, kdy byla odvezena. Nyní máme říjen 2020. Nad řekou je prázdno. Nezjistili politici po roce a několika měsících, že lávka v Chrudimi je zbytečná? Je 16 měsíců uplynulých od počátku stavby hodně? Je to málo? Je to hodně málo? Co lze za tu dobu postavit? I když uvedené stavby lze jen těžko srovnávat, lze s jistou mírou nadsázky říct, že chrudimskou lávku lze v této konkurenci postavit za pár dní, za jeden den, nebo dokonce za pár hodin. Kde byla výstavba mostu Viaduc de Millau po 16 měsících, kde výstavba skleněné lávky Zhangjiajie, kde výstavba ostatních mostů a lávek? Vznikly by vůbec tyto stavby, pokud by se k nim přistupovalo po Chrudimsku?

 

 

odkazy:

https://prostorprochrudim.cz/clanek/lavka-ktera-nikomu-nechybi.html

https://fr.wikipedia.org/wiki/Viaduc_de_Millau

https://www.leviaducdemillau.com/fr

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_highest_bridges

http://www.highestbridges.com/

Komentáře k tématu

K tomuto tématu zatím nikdo nenapsal zádný komentář. Buď první!