|
1. Co Čech, to zahrádkář či zahradník. Nevím, jestli to platí pořád, ale
kdysi to tak bylo nebo aspoň vypadalo. Jsou tu s námi od přelomu 19. a 20.
století. Vznikly z potřeby něco si vypěstovat. Vznikaly před první
světovou válkou, za první republiky, v době socializmu, s kterou jsou
dnes převážně spojovány. Zahrádky a zahrádkaření bylo před rokem 1957, kdy
vznikl Československý zahrádkářský a ovocnářský svaz, bylo potom, bylo a je
provozováno i mimo členství v něm. Stejně tak zahrady a sady byly součástí
českých měst, z kterých se pomalu vytratily. Nahradila je zástavba či
parky. 2. Zahrádkářské kolonie lze najít i v Chrudimi, Slatiňanech či Pardubicích.
Osady zničily za socializmu řadu krásných míst. Týká se to třeba krásných údolí
kolem řek, míst kolem rybníků, míst, kde by si do té doby lidé nedovolili
postavit domek, natož celou kolonii. Taky jsem si to kdysi myslel. Jenže doba
se změnila. I když socialisticky podchycený a plánovaný, byl to svým způsobem i
únik “k sobě“, do vlastního světa, do své svobody, k vlastním zálibám. Aby
třeba při tom člověk zjistil, že dokáže něco udělat, vytvořit, vypěstovat a mít
z toho při tom všem co se v tom jeho okolním světě děje radost a
možná i potěšení z vědomí, že k životu stačí v každé době mnohdy
poměrně málo. Třeba z toho něco zůstalo dodnes. Druh soužití. Pokud se zahrádkář nestane
otrokem zahrady. Když dnes člověk prochází zahrádkami, prochází od jara do
podzimu pestrou směsicí barev a vůní, ovocným sadem, záhony zelenin i kytek pro
potěšení, životem rozděleným mezi práci, starosti a péči o to všechno a
zaslouženou pochodu v tom všem příjemném a obklopujícím. Pak se člověk podívá
za kolonii, za oázu, do okolní krajiny toho dnešního světa a co uvidí?
Nekoordinovaně rostoucí město, chuť developerů zastavět okolní území,
přemýšlení překupníků a všech ostatních, co by se ještě v krajině dalo
prodat, obytný satelit na nedalekém poli nebo u lesa, nový obytný soubor či
rovnou nové sídliště, haly nákupních center nebo solární elektrárnu,
velkoplošnou asanaci krajiny. Člověk žijící v téhle době musí svůj, kdysi
přísný pohled na zahrádky, chtě nechtě přehodnotit. V dnešní době je mi
daleko bližší jakákoli zahrádkářská kolonie v systematicky ničené krajině
kolem měst s jejím životem a lidmi, ať už jsou, jací chtějí, kteří dokážou
vypěstovat rajče, kedlubnu, jablka, něco si přitom venku uklohnit, dát si pivo,
klábosit se sousedy . . . .Kteří na chvilku mají, užívají a vychutnávají ten
“svůj“ svět před tím okolním. Ne že by se mimo kolonii nedala vypěstovat
okurka, nebo člověk nemohl mít svůj svět, ale okolní svět, který dohnal a
obalil tyto kolonie, z nich opět sám učinil fenomén. Fenomén nejen
k přemýšlení, ale fenomén životního stylu a způsobu života v dnešní
době. Fenomén, který je součástí života krajiny a urbanizmu města, který
oživuje. Už ani nemluvím o tom, že součástí zeleně vyspělejších měst mohou být opět
příjemná místa a zákoutí z tzv. užitkových rostlin či stromů, kde jste
obklopeni tím, co si lidé pěstují na zahradě. Kde na vlastní oči můžete vidět,
že i “zahradní“ zákoutí může být zpestřením a součástí města, může být krásné,
zajímavé, plné radosti a nejen užitku. Kde můžete vidět, že se do města místo
parku vrátil sad nebo vinice nebo něco podobně přízemního co si tady zatím
nikdo nedokáže moc představit. Že ve městě kromě okrasných stromů, můžete
potkat stromy jiné a také zelené, stejně tak užitkovou vegetaci, která se
stejně jako ta okrasná stala součástí města. Nějak se v tom dnešním spěchu
a množství zahraničních přebytků v regálech zapomnělo, že užitková
vegetace byla vždy v různých podobách součástí našich měst, nejen vesnic. 3. Co s nimi? Problém v plánování území? V Praze zahrádkářské osady,
které byly dříve na okraji zástavby, někde dohonilo či obklopilo město, pozemky
lukrativně podražily, staly se předmětem spekulací a hladu developerů, úvah o
krásné zástavbě nebo úvah o zbytečném parku v místě kolonie, protože vše
kolem bylo už zastavěno a lidé ze sídliště potřebují kousek té veřejné zeleně.
Byl jsem ostatně svého času svědkem procesu snah o jejich zrušení a likvidaci.
Mezi oblíbené argumenty patřilo to, že přestaly plnit funkce a to k čemu
byly zakládány, protože dneska už nikdo nic nepěstuje, odstranit ploty a
ostnatý drát, odstranit neprostupnost území, místy zpustlost a žalostný vzhled,
zamezit nelegálním stavbám a trvalému bydlení atd. Tak aby unifikace současné
architektonické produkce zničila městskou pestrost, komunitní prostředí, sociální
vazby, mezilidské vztahy, či příležitost různě aktivního odpočinku stárnoucích
obyvatel měst. 4. Zahrádkaření, zahrádkové osady a kolonie jsou společenským a kulturním
fenoménem, který se za uplynulá léta nesmazatelně vepsal do našich měst a české
krajiny a zanechal v ní své stopy. Osady lze najít i
v západoevropských městech. Tam jsou nazírány a je s nimi pracováno
již malinko jinak než u nás. Když člověk vidí komunitní zahrady nebo možnosti
využít až neuvěřitelných míst ve městě pro pěstování stejně neuvěřitelných věcí
od bylinek, přes zeleninu po ovocný strom, nutně si musí položit otázku, jestli
to není cennější než nový park “pro všechny“. Zeleň v mnoha odstínech té
“užitkové“ je v různých podobách součástí nejrůznějších míst měst, jeho
urbanizmu, sdílených sociálních vazeb a městského života. V urbanizmu a v životě měst téma zahrad a to v celé škále
možností “od bylinky po strom po kolonii“, které toto téma nabízí, zatím nikdo
moc neřeší. Města se k existenci zahrádkářských osad, zahrad či zahradních
drobností staví různě. Stejně jako ke stereotypu výstavby nových parků nebo
jejich rekonstrukcí, protože to je zatím ta správná městská “zeleň“. Ostatní je
zatím nepředstavitelný problém. Faktem zůstává, že v Česku jsou podobné
úvahy podceňovány a pod úrovní zájmů konzumní společnosti a její politiky.
Budoucnost, problémy či příležitosti zahrádkářských osad, sdílených komunitních
zahrad, zahradních “koutů“ v urbanizmu měst budou jednou řešit česká města
včetně Chrudimi, pokud už se tématem vážně nezabývají a nemají vše vyřešeno a
ve všem jasno. Tohle byl jen drobný příspěvek do diskuze.
|
Komentáře k tématu