témata,projekty,realizace atlas města,mapový manuál lidé,podněty

Veřejný prostor pro Chrudim

témata, projekty, realizace

TERMINÁL VEŘEJNÉ DOPRAVY CHRUDIM

Terminál neřešen, ať žije terminál! O utajených projektech města před veřejností


Jeden z největších záměrů města, a to “Terminál veřejné dopravy“, byl a zůstal po celou dobu zcela neveřejný. Veřejnost byla od záměru zcela odříznuta, až do výběru dodavatele stavby, kdy město přece jenom projektovou dokumentaci pro provedení stavby musí jako přílohu nabídky uveřejnit.

 

další projekt bez veřejnosti bez informací

Lidé v Chrudimi si na tyto manýry radnice už zvykli. Zdravé město v tomto podání je akorát zástěrka pro netransparentnost. Veřejnost projekt nezná, ale už tu máme výběr dodavatele. Dědictví minulé radniční žumpy je chválihodné. Smutné je, že zaměstnanci holdingu ANOfert, kteří spali v opozici se uplynulé čtyři roky chovali naprosto stejně. Žádná snaha se záměrem obyvatele seznámit. Neviditelný hlavní architekt jako vždy selhal, nedokázal sehrát ani jednoduchou úlohu prostředníka mezi politiky a veřejností a záměr představit.

 

kdo projektuje?

DI PROJEKT s.r.o., jak sama uvádí je společnost specializující se na projektování dopravních a inženýrských staveb. Tato firma mj. už zničila část navazující ulice Čs armády pod nádražím směrem do Masarykova náměstí. Realizace tohoto veřejného uličního prostoru je přežitá a nekvalitní. Firma má tuto realizaci v referencích a zničenou ulicí se ještě chlubí.

 

chyba názvu záměru? proč se opět řeší veřejný prostor jako salám?

Předně projekt neřeší dopravní terminál. To je asi chyba názvu. Dopravní terminál, tedy celé autobusové nádraží, řešeno není. Řešena je dílčí část ulice Čs. armády a několik navazujících veřejných prostor. Opět došlo k slavné chrudimské salámové metodě řešení města, ulic a veřejných prostor vůbec. To samo nepřispívá ke kvalitním realizacím. Ani tato realizace kvalitní není.

 

co projekt řeší?

Prostor před železničním nádražím se moc půdorysně nemění, jenom zde budou nové dlažbičky. Projekt posouvá veřejný plácek před hnusný objekt autobusového nádraží s autobusovou čekárnou a informační kanceláří. Tam vytváří těžiště veřejného prostoru a rozehrává hitparádu “nápaditosti“. Pravidelnost je v tomto podání před autobusovým nádražím až trapná. Ke třem lípám přibydou tři jerlíny. Prostoru ani kašnička pomoci nemůže. Projekt je rutinní a bez nápadu.

Jak bylo řečeno, autobusový dopravní terminál a stání autobusů zůstala neřešena. Neřešen zůstal rovněž celý ohromný a obludný přilehlý a zanedbaný prostor od domů uliční fronty k železničním kolejím. Věci na sever od nádraží neřešeny.

Návrh dále upravuje prostor mezi vlakovým nádražím a poštou. Do prostoru vkládá polokruhové parkoviště obehnané zídkou, pár stromů a přístřešky kol. Zkrátka paráda. Když tě nenapadne, co s veřejným prostorem, vyřeš ho třeba takhle. Marnost prostoru doplní dřezovce a duby.

Za objektem české pošty je legalizováno parkoviště. Vjezd bude mezi stávajícími lípami. Tady jde už o opravdovou marnost. Na parkovišťátku se lidé mohou těšit na doubky, jablíčka a borovičky. Území a celá tato strana ulice zůstala rovněž jako na druhé severní straně urbanisticky a architektonicky neřešena. Ani zde se člověk lepší podoby města a ulice nedočká.

 

jaké jsou problémy podobných realizací?

Celý ohromný veřejný prostor ulice a navazujících bezprizorních ploch nádraží se řešení jako salám. V rámci předchozí zakázky se vydláždil chodníček kolem domů v ulici Čs. armády. Nyní se řeší další kousek ulice před vlakovým a autobusovým nádražím.

Za desítky let usilovné radniční práce mohlo být rovněž se sousedním vlastníkem, kterým jsou České dráhy, a.s., (nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, Nové Město, 11000 Praha 1) a s dalším vlastníkem, kterým je Česká republika, Správa železniční dopravní cesty, státní organizace, (Dlážděná 1003/7, Nové Město, 11000 Praha 1) dojednána daleko lepší strategie a vize řešení celého toho ohromného bordelu a bezprizorních míst. Nic, nic, nic . . . Na přechodu města a dráhy máme pouze neudržitelné urbanistické zoufalství na neuvěřitelně velkém prostoru.

Prostor města a ulice jako celek zůstal neřešen. Záměry a vize chybí, a proto dochází k podobným typům dílčích realizací. Prostor města není (a nemohl být) uspokojivě vyřešen jak urbanisticky, architektonicky, tak dopravně.

Prostor města a ulice zůstal neuchopen, jsou do něj dál vkládány různorodosti, přesvědčivé celkové urbanisticko-architektonické a dopravní řešení této části města žádné. Vesele se projektuje a vůbec není představen koncept, jak bude vypadat celý ten ohromný prostor nádraží a města, prostor dnes zoufalý, nicméně s neuvěřitelným rozvojovým potenciálem. Opět se pokračuje pouze v bezmyšlenkovitém řešení uličního prostoru. Jde o další typický druhořadý údržbářský projekt města bez nějakých hlubokých vizí. Takhle je to jednoduché, ale za desítky let usilovné práce radnice trochu málo.

Podobný typ veřejných zakázek, jako jsou projekty terminálů se rovněž řeší jinými formami transparentních veřejných zakázek. Klade se důraz na rozvojové vize a možnosti navazujícího území, do kterých by ostatní drobné realizace měly zapadat. Rovněž se klade důraz na možnost výběru z více různých záměrů.

Pokud někdo řeší terminál, řeší jej rovněž nejen s majiteli, ale i s uživateli, tedy s lidmi a cestujícími. A tak by se dalo pokračovat. Jak bylo řečeno, zde je chyba v názvu a o terminál veřejné hromadné dopravy se nejedná, jedná se o úpravu kolem autobusové zastávky, řešící terminál bez terminálu. Celková urbanistická podoba této části města, ani lepší podoba a polidštění hnusné ulice řešeno není. Kdysi krásné nádraží bylo hnusně zatepleno a nyní přibude i kašnička. Kultura si to žádá.

Lidé v Chrudimi budou v sedmém nebi, dostanou nové parkovišťátko, a to jim zatím ke spokojenosti bohatě stačí. Záměr na území neexistuje, koberec města, v tomto případě kousky ulice, se flikují jako o život, nejdříve chodníček na jedné a nyní na druhé straně, ale zbytek ulice, autobusový terminál a především celé ohromné okolí se dořeší až někdy. . . . . Holdingu ANOfert a zdejšímu řediteli její pobočky Pilnému vadí nedostatek parkování. Smutné. Firma, když spala v opozici neměla snahu projekt ani zveřejnit, ani se zabývat podstatnými věcmi.

 

Závěr:

Články uvedené v pardubickém rozhlasu a v Novinách Chrudim

https://pardubice.rozhlas.cz/velky-pruvan-v-chrudimi-kormidluje-ji-nova-radnice-7678776

https://novinychrudim.cz/2018/11/21/velky-pruvan-v-chrudimi-kormidluje-ji-nova-radnice/

vyvolávají pouze otázky, nejen o předvolebních slibech. Jak je to s politikou financování?, jak je to s vodou a kanalizací třeba v Medlešicích?, jak je to s udržitelnou mobilitou, tedy nejen s koncepcí dopravy a dopravy v klidu?, jak je to s veřejnými zakázkami?, jak je to s akčními a strategickými plány?, jak s urbanizmem, architekturou a veřejným prostranstvím města?, a tak by se dalo pokračovat dál. Terminál veřejné dopravy Chrudim odkrývá pouze řadu výše uvedených nešvarů. Chrudim se přežitými realizacemi a flikováním ocitá někde o desítky let zpět. Na veřejném prostoru města je to vidět.

 

odkazy:

https://zakazky.chrudim-city.cz/contract_display_202.html

http://chrudimskenoviny.cz/kategorie/zpravy/terminal-verejne-dopravy-ma-sve-stavitele

https://novinychrudim.cz/2018/11/28/starosta-pilny-projekt-dopravniho-terminalu-u-nadrazi-je-spatny-bohuzel-nejde-zastavit/

 

 

odkazy historie:

http://www.trat238.cz/cs/fotografie-z-trati-238

https://www.facebook.com/pg/VzpominkynastarouChrudim/photos/?tab=album&album_id=831239430273038

 

Komentáře k tématu

K tomuto tématu zatím nikdo nenapsal zádný komentář. Buď první!