|
Ekologie v podání státu, krajů, měst a obcí dokáže být
strašidelná. Vztah mezi státní správou, samosprávou, konkrétním prostředím
vesměs neexistuje. Jak vypadá ekologie a tento interdisciplinární obor
v praxi ve školním areálu v krásné krajině pod Kralickým Sněžníkem?
Jaká je odbornost státních zaměstnanců, politického vedení kraje, úředníků, kantorů
a ostatních aktérů? Jsou to opravdu pouze z daní placení diletanti? Lidé
si z daní platí ministerské, krajské a ostatní úředníky, politiky, učitele
. . . Má se jim přidávat? Milí žáci, jaký je vztah majitele a správce ke svému areálu?
Jaký je vztah Pardubického kraje a místních k tomu, co spravují?
V tomto konkrétním případě zcela vykořeněn, po období komunismu nenalezen.
Pardubický kraj prezentuje zvrácený veřejný a dotační zájem. V areálu jsou
prezentovány zvrácené dotační modely v praxi. V tomto prostředí
vyrůstají a učí se nové generace mladých lidí. Co se lze v tomto prostředí
naučit, pokud i prostředí vychovává? 1 Zničit architekturu, stavby, industriální dědictví Nejdřív je nutno zničit baráky. Je tedy brutálně zničeno
architektonické a technické dědictví. Ničili a zničili ho komouši, tak se
v tom dnes bude pokračovat? Zateplíme, trochu plastu, trochu ropy . . .
Hlavní barák středního odborného učiliště a “vlajkový signifikantní objekt“
bývalé fabriky je zničen. Teď na zničení čekají ostatní objekty areálu školy - bývalé
textilní fabriky a tkalcovny bavlněného zboží Josefa a Benedikta Schrolla? Industriální
i ostatní architektura a stavby mají ohromný potenciál. Možnosti jsou
neuchopeny, nepoznány, nerozvíjeny. 2 Zničit venkovní prostředí Zelená a modrá infrastruktura je dneska skloňována ve všech
pádech. U potoka, který se vlévá do Tiché Orlice přišel šok. Niva potoka
patřící ke školnímu areálu je úmyslně ničena, zavážena stavební sutí a bordelem
všeho druhu. Venkovní areál připomíná deponii, skládku. Připomíná něčí těžký byznys.
Venkovní areál zatím podlehl řízené devastaci bez znalosti jakéhokoli konceptu. 3 Až vše zničíte, použijte informační cedulky Na poutači učiliště je heslo “DOBRÁ VÝBAVA DO ŽIVOTA“. Přímo
v areálu je cedulka Ministerstva životního prostředí (SFŽP-ČR) “UČÍME SE
V PŘÍRODĚ“. Cedulka informuje, že je tento areál úmyslně ničen rovněž za
spolufinancování Státního fondu životního prostředí ČR na základě rozhodnutí
ministra životního prostředí. Spoluúčast státu a daňových poplatníků bezmála
500 000 CZK. Škola a pozemky vlastní Pardubický kraj, vodní tok Státní
pozemkový úřad. Congratulation! Učíme se v přírodě – ve zničeném venkovním
prostoru o tom musí informovat ministerská cedulka, jinak tuhle absurditu nelze
pochopit. 4 Místo historického, technického, stavebního a přírodního
dědictví zmar a skládka? Tam, kde není navážka bordelů raší a rostou třeba podbílek
šupinatý, jinde v údolí říčky možno sněženky, bledule, orseje, křivatce apod.
Je vidět jarní aspekt v krajině, je vidět chování vody v údolní nivě,
je vidět příroda, chování životního prostředí. V areálu je místo toho
vidět za peníze poplatníků ničení. Ničení drobného údolí, říčních teras,
nejapné venkovní úpravy a detaily bez znalosti apod. Dosavadní přístupy a
záchrana industriální a doprovodné architektury připomíná špatný dort křížený
s tím, co napáchali komunisté. Venku místo komplexní úvahy skládka
stavební suti a odpadu, která možná v dnešní době tvoří ten správný základ
nového areálu. 4 Potenciál jako hrom Potenciál industriálních a ostatních doprovodných staveb a
střešního prostoru ohromný. Venkovní potenciál rovněž neuchopen, nepracováno
s ním. Potenciál areálu pro ekologická řešení, šetrné hospodaření s energiemi,
nové technologie a myšlenky, vzorová řešení, udržitelné příležitosti zatím
nevyužit. Areál vyšel z minulosti zdevastován, není k němu nalezen
vztah, je dál devastován. Práce se zelenou a modrou infrastrukturou žádná,
neexistující. Daňový poplatník platí politiky, státní, ministerské,
krajské a ostatní úředníky, pedagogy, platí zatím řízenou devastaci jednoho
školního areálu a všechny zodpovědné. Proč se za peníze poplatníka neumí stát,
kraj, škola, chovat? Proč nemá žádný vztah k industriálnímu,
architektonickému, kulturnímu, přírodnímu dědictví, k životnímu prostředí?
Proč za tento NEvztah berou politici, úředníci, pedagogové, a ostatní aktéři
peníze? Co představuje český dotační systém? Co financuje nebo
spolufinancuje? Co má vyrůst se žáků školy? Jaká generace mladých lidí vyrůstá?
Co si odnesou do života? Jací pedagogové učí na školách? Jakou odbornost mají
politici a úředníci? A jakou roli v tomto příběhu hraje ten, kdo to platí,
daňový poplatník? Není něco špatně? Zatím došlo k řízené devastaci areálu.
Kolik takových areálů je? Odkazy: Střední odborné učiliště
opravárenské Králíky Benedikta Schrolla syn,
tkalcovna http://www.industrialnitopografie.cz/karta.php?zaznam=V010198 |
Komentáře k tématu