|
Pardubice mají lesopark a ten se jmenuje Dukla. Ten je ze
západu ohraničen železnicí Chrudim – Pardubice a silnicí I. třídy 37. Je
důležité poznamenat, že jde o les, tedy pozemek určený k plnění funkce
lesa. Les v majetku města je součástí Lesů města Pardubic. Jde o les
zvláštního určení. Přejít z městské části Dukla a z lesa přes tranzitní
silnici, přes pešunk a koleje k závodišti má už samo hodně blízko ke
zdejšímu dostihovému sportu. I tady se hraje o život sportovců. Vzhledem s nejasnostmi kolem budoucí podoby silnice
I/37, její šířky a nejasnostmi kolem protihlukové stěny chtějí piráti kolem
silnice vysadit zelenou bariéru. Tu ostatně předpokládal i předešlý projekt,
podle kterého se lesopark v roce 2015 revitalizoval. Nejde o nic nového,
jenže v čem je problém lesa? Problém lesa, stejně jako jiných lesů v Polabí a
v Česku je ten, že se rozpadá. Les je až na výjimky jednoetážový a
stejnověký s dominancí borovice, která odchází, takže v porostu jsou
dnes kůrovcové stromy a kůrovcové souše. Jednoduše řečeno, pokud se věc nezačne
okamžitě řešit, hrozí kalamita. Klidně se tedy může stát, že při špatném
scénáři může za deset let obklopovat zelená stěna kolem silnice jenom jednu
velkou a nevlídnou paseku. Kalamita – udržitelnost Evropou dotovaného projektu –
finance? Jde o zachování lesa. A pokud chci zachovat les, je směšné dohadovat
se nad cenou zelené stěny. Stejně tak, až skončí udržitelnost evropského
projektu, les tu být nemusí. Udržitelnost projektu nepočítá s přírodními
živly a s kalamitou. Stačí se podívat na stav lesa a borových souší.
Situace se bude zhoršovat. Takže, buď se budu pravidelně a odpovídajícím
způsobem věnovat celému lesu včetně možné okrajové porostní clony kolem silnice,
nebo tu les mít nebudu. V lese je třeba hospodařit stále. Místa
v lese je třeba obnovovat, jemně, výběrně, podrostně . . . , nemá cenu
otravovat s lesnickou terminologií. Jde o les zvláštního určení. Navíc se
může stát, že se změní druhová skladba. Bude to škoda, nebo ne? Možná ano. Řeší
se protihluková zelená bariéra, ale už dlouhou dobu by mělo jít o záchranu lesa!
A možná nejen pouze o záchranu lesa na Dukle. Jak jsou na tom Lesy města Pardubic? ps: mj. Statutární město Pardubice a ČR-LČR jsou
vlastníkem kalamitního porostu za kruhákem na Paramo. Jsou rovněž vlastníky některých
ploch kolem železniční trati od Závodiště do Rosic. Jak tyto plochy s rozpadajícími
se porosty vypadají!? Congratulation hospodáři! Odkazy:
|
Komentáře k tématu