témata,projekty,realizace atlas města,mapový manuál lidé,podněty

Veřejný prostor pro Chrudim

témata, projekty, realizace

Nábřeží, nábřeží, komu na tobě NEzáleží?

Pokračující otřesná realita projektování veřejných prostranství Chrudimi


Pro každého obyvatele města musí být poučné sledovat chování zdejší politické reprezentace ve veřejném prostranství města Chrudim. Nevábných veřejných prostranství má město dost a dělá vše proto, aby jich mělo ještě víc. Jedním z mnoha je nábřeží řeky Chrudimky v úseku ulic Na Ostrově a V Průhonech.

 

Jak se v Chrudimi řeší kvalitní nábřeží, kvalitní veřejné prostranství, lepší venkovní prostor města, kvalitní životní prostředí? Jak se řeší lepší venkovní prostranství pro život lidí, přírody, zkvalitňuje doprava a ostatní jeho složky a potřeby?

 

V Chrudimi není především potřeba žádný celostní a udržitelný projekt, koncept, vize zkrátka nic. Také nesmí existovat koordinace zájmů, projektů a realizací v jednom řešeném území. Také nesmí existovat odpovídající spolupráce s veřejností, participace. Území je fragmentováno do mozaiky špatně koordinovaných dílčích veřejných zakázek. Je řešeno profesními outsidery a především nekompetentními profesemi . . . .

 

Začátek obnovy nábřeží 2022

Před rokem 2022, ani začátkem roku 2022 nemá město o nějaké rozumné lepší podobě nábřeží ani páru. Existuje šuplíková kupa různě nekvalitních nebo dílčích projektů bez odpovídajících souvislostí. Odpovídající formát veřejné zakázky či transparentní soutěže rovněž neexistuje a chybí. Nějaké jednání s veřejností nad ničím samozřejmě proběhnout ani nemohlo. Výchozí situace a příprava celostní zakázky obnovy veřejného prostranství nábřeží = 0.

 

Dočasná dopravní omezení – zatím největší přínos obnovy nábřeží

Začátkem června 2022 dochází k opakovaným dopravním uzavírkám nábřeží, ulice U Stadionu. V průběhu obnovy podzemní inženýrské infrastruktury (horkovod, plynovod) pak i ulice V Průhonech. Z hlediska veřejného prostranství města jsou opakované uzavírky v ceně pár švestek a dočasné dopravní značení v řádech pár tisíc, největším přínosem zlepšení života na nábřeží, ukázaly nesmyslnost a zbytečnost dopravního tranzitu nábřežím a centrem města, přispěly k dopravní bezpečnosti obyvatel a lidí využívajících nábřeží bez auta, poukázaly na způsob udržitelnosti veřejného prostranství nábřeží a jeho hodnot v budoucnu.

Dopravní omezení ukázala, že podobu nábřeží lze velmi jednoduše a levně zlepšit hned, že lze snadno změnit důležité věci jako dopravní režim, jednoduše nalézt cestu ke zlepšení podoby nábřeží, zlepšení života obyvatel a prvků v něm, že některé věci lze řešit bez politického alibi, kdy veřejnost je rukojmím politických stran. (Viz. např. nesmyslné jednání Pirátů s veřejností nad jednou jedinou nesmyslnou dílčí věcí na nábřeží, obdobně jejich hloupý postup v případě Masarykova náměstí).

 

Projektanti dílčích rekonstrukcí podzemní technické infrastruktury projektanty nábřeží?

Koncem léta 2022 přicházejí síťaři Elektrárny Opatovice zakopat horkovod. Odborníci na veřejná prostranství z firmy EOP pak krášlí a obnovují nábřeží po zbytek roku 2022.

Na jaře 2023 přichází další odborná profese řešící NTL plynovod. Obnovu nábřeží řeší Gaskom do konce roku 2023. Rekonstrukce a obnovy podzemní technické infrastruktury jsou nutné. Nic proti dílčím profesím a projektantům inženýrských sítí, ale nejsou schopni řešit veřejná prostranství. Koncem roku 2022 se lze pouze zeptat, kde je lepší podoba ulic a navazujících prostor, jak koordinovaně a účelně jsou sítě pod zemí uspořádány, kde jsou stromy v ulicích a promenádě nábřeží, kde je spousta všech těch krásných a chybějících věcí?

 

Asfaltéři, dlaždiči, parkovišťátko, dopravácké zoufalství

Po rekonstrukcí podzemních sítí nastoupí na povrchu nábřeží další dílčí profese. Má oblíbená profese, kterou stručně pojmenuji doprava. Na povrchu se realizují lepiči asfaltu, lepiči děr, záplatuje se, pod dohledem politiků nastupuje krejčovský salón Chrudim látající městský koberec. Výsledkem je asfaltek, parkovišťátka, hnusné chodníky s hnusnou dlažbou, výsledek stejně odpudivý, jako předešlá podoba nábřeží, akorát stál peníze.

 

Politik a veřejné prostranství

Jak je využito veřejné prostranství po téměř dvou letém zápolení chrudimských politiků v něm? Krásný celostní koncept, krásný sdílený prostor s vyváženými městskými (tedy urbanisticko-architektonickými, přírodními, zelenými, modrými, pobytovými, společenskými, ekonomickými, dopravními, infrastrukturními a dalšími) funkcemi? Nábřeží už dávno mohlo být průkopníkem sdíleného prostoru jenže nikoli jen Shared Space, který vstoupí do českého prostředí přebujelé a zastaralé legislativy 1. 1. 2024, ale sdíleným a noblesně uspořádaným prostorem v osobitosti a atmosféře šité na míru Chrudimi a přímo tomuto území, s vlastním jednoduchým dopravním řešením a režimem, který to už dávno mohl a měl umožnit! Projekt obnovy nábřeží už mohl být dávno připraven pro čerpání dotace např. IROP (ukázkové řešení zelené, modré a šedé infrastruktury) či jiných zdrojů. Jak vypadalo nábřeží začátkem roku 2022 a jak bude vypadat začátkem roku 2024? Co tento příběh vyprávěný chrudimskými politiky trvající dlouhé 2 roky říká o řešení veřejných prostranstvích města? Doufám, že se starosta a celá radnice nezapomene v Novinách Chrudim pochválit za noblesní výkon.

 

 

Ps:

Za 2 roky se realizují ve světě (i u nás) ohromné a technologicky po všech stránkách daleko náročnější stavby než pár metrů nábřeží. Politici přispěli k tomu, že Chrudim má desítky let zcela záměrně zničené a téměř neobyvatelné Masarykovo náměstí. Celý rok trvala dopravní omezení a uzavírky ulic Palackého a Obce Ležáků, v rámci rekonstrukce podzemní technické infrastruktury, aby se po roce vrátilo město, jeho veřejné a uliční prostranství se svým uspořádáním a podobou tam, kde bylo! Do hnusu.

Z pohledu veřejného prostranství je nábřeží koncem roku 2023, tam, kde bylo před rokem 2022. Po 2 letech!!!, je stejně hnusné, stejně utrápené, stejně dezolátní a hloupé, jako chrudimský politik. Totální neschopnost koordinovat a řešit rychle, celostně, kvalitně a transparentně jedno vcelku malé veřejné prostranství města.

Jak bude komedie pokračovat? Politici bez znalostí nevěda svou roli si budou dál hrát na hlavního architekta a koordinátora, dál budou zadávat dílčí veřejné zakázky, takže území už je a bude dál řešeno a realizováno hloupými dílčími veřejnými zakázkami jako nesourodý salám. Nábřeží v úseku ulic Na Ostrově a V Průhonech je i koncem roku dál hrozné, hnusné, ubohé, šílené . . . Toto zoufalství, hnus, děs, beznaděj a neschopnost v území pak vedení města odprezentuje jako úspěch v Novinách Chrudim. 

Komentáře k tématu

K tomuto tématu zatím nikdo nenapsal zádný komentář. Buď první!