|
Pro každého obyvatele města musí být poučné sledovat chování
zdejší politické reprezentace ve veřejném prostranství města Chrudim. Nevábných
veřejných prostranství má město dost a dělá vše proto, aby jich mělo ještě víc.
Jedním z mnoha je nábřeží řeky Chrudimky v úseku ulic Na Ostrově a
V Průhonech. Jak se v Chrudimi řeší kvalitní nábřeží, kvalitní
veřejné prostranství, lepší venkovní prostor města, kvalitní životní prostředí?
Jak se řeší lepší venkovní prostranství pro život lidí, přírody, zkvalitňuje
doprava a ostatní jeho složky a potřeby? V Chrudimi není především potřeba žádný celostní a
udržitelný projekt, koncept, vize zkrátka nic. Také nesmí existovat koordinace
zájmů, projektů a realizací v jednom řešeném území. Také nesmí existovat
odpovídající spolupráce s veřejností, participace. Území je fragmentováno
do mozaiky špatně koordinovaných dílčích veřejných zakázek. Je řešeno
profesními outsidery a především nekompetentními profesemi . . . . Začátek obnovy nábřeží 2022 Před rokem 2022, ani začátkem roku 2022 nemá město o
nějaké rozumné lepší podobě nábřeží ani páru. Existuje šuplíková kupa různě
nekvalitních nebo dílčích projektů bez odpovídajících souvislostí. Odpovídající
formát veřejné zakázky či transparentní soutěže rovněž neexistuje a chybí. Nějaké
jednání s veřejností nad ničím samozřejmě proběhnout ani nemohlo. Výchozí
situace a příprava celostní zakázky obnovy veřejného prostranství nábřeží = 0.
Dočasná dopravní omezení – zatím největší přínos obnovy
nábřeží Začátkem června 2022 dochází k opakovaným dopravním
uzavírkám nábřeží, ulice U Stadionu. V průběhu obnovy podzemní inženýrské
infrastruktury (horkovod, plynovod) pak i ulice V Průhonech. Z hlediska
veřejného prostranství města jsou opakované uzavírky v ceně pár švestek a
dočasné dopravní značení v řádech pár tisíc, největším přínosem zlepšení
života na nábřeží, ukázaly nesmyslnost a zbytečnost dopravního tranzitu
nábřežím a centrem města, přispěly k dopravní bezpečnosti obyvatel a lidí využívajících
nábřeží bez auta, poukázaly na způsob udržitelnosti veřejného prostranství
nábřeží a jeho hodnot v budoucnu. Dopravní omezení ukázala, že podobu nábřeží lze velmi
jednoduše a levně zlepšit hned, že lze snadno změnit důležité věci jako
dopravní režim, jednoduše nalézt cestu ke zlepšení podoby nábřeží, zlepšení
života obyvatel a prvků v něm, že některé věci lze řešit bez politického
alibi, kdy veřejnost je rukojmím politických stran. (Viz. např. nesmyslné
jednání Pirátů s veřejností nad jednou jedinou nesmyslnou dílčí věcí na
nábřeží, obdobně jejich hloupý postup v případě Masarykova náměstí). Projektanti dílčích rekonstrukcí podzemní technické
infrastruktury projektanty nábřeží? Koncem léta 2022 přicházejí síťaři Elektrárny Opatovice
zakopat horkovod. Odborníci na veřejná prostranství z firmy EOP pak krášlí
a obnovují nábřeží po zbytek roku 2022. Na jaře 2023 přichází další odborná profese řešící NTL
plynovod. Obnovu nábřeží řeší Gaskom do konce roku 2023. Rekonstrukce a obnovy
podzemní technické infrastruktury jsou nutné. Nic proti dílčím profesím a projektantům
inženýrských sítí, ale nejsou schopni řešit veřejná prostranství. Koncem roku
2022 se lze pouze zeptat, kde je lepší podoba ulic a navazujících prostor, jak
koordinovaně a účelně jsou sítě pod zemí uspořádány, kde jsou stromy
v ulicích a promenádě nábřeží, kde je spousta všech těch krásných a
chybějících věcí? Asfaltéři, dlaždiči, parkovišťátko, dopravácké zoufalství Po rekonstrukcí podzemních sítí nastoupí na povrchu nábřeží
další dílčí profese. Má oblíbená profese, kterou stručně pojmenuji doprava. Na
povrchu se realizují lepiči asfaltu, lepiči děr, záplatuje se, pod dohledem
politiků nastupuje krejčovský salón Chrudim látající městský koberec. Výsledkem
je asfaltek, parkovišťátka, hnusné chodníky s hnusnou dlažbou, výsledek
stejně odpudivý, jako předešlá podoba nábřeží, akorát stál peníze. Politik a veřejné prostranství Jak je využito veřejné prostranství po téměř dvou letém
zápolení chrudimských politiků v něm? Krásný celostní koncept, krásný
sdílený prostor s vyváženými městskými (tedy urbanisticko-architektonickými,
přírodními, zelenými, modrými, pobytovými, společenskými, ekonomickými,
dopravními, infrastrukturními a dalšími) funkcemi? Nábřeží už dávno mohlo
být průkopníkem sdíleného prostoru jenže nikoli jen Shared Space, který
vstoupí do českého prostředí přebujelé a zastaralé legislativy 1. 1. 2024, ale sdíleným
a noblesně uspořádaným prostorem v osobitosti a atmosféře šité na míru Chrudimi
a přímo tomuto území, s vlastním jednoduchým dopravním řešením a
režimem, který to už dávno mohl a měl umožnit! Projekt obnovy nábřeží už mohl
být dávno připraven pro čerpání dotace např. IROP (ukázkové řešení zelené,
modré a šedé infrastruktury) či jiných zdrojů. Jak vypadalo nábřeží začátkem
roku 2022 a jak bude vypadat začátkem roku 2024? Co tento příběh vyprávěný
chrudimskými politiky trvající dlouhé 2 roky říká o řešení veřejných
prostranstvích města? Doufám, že se starosta a celá radnice nezapomene v
Novinách Chrudim pochválit za noblesní výkon. Ps: Za 2 roky se realizují ve světě (i u nás) ohromné a
technologicky po všech stránkách daleko náročnější stavby než pár metrů
nábřeží. Politici přispěli k tomu, že Chrudim má desítky let zcela záměrně
zničené a téměř neobyvatelné Masarykovo náměstí. Celý rok trvala dopravní
omezení a uzavírky ulic Palackého a Obce Ležáků, v rámci rekonstrukce podzemní
technické infrastruktury, aby se po roce vrátilo město, jeho veřejné a uliční
prostranství se svým uspořádáním a podobou tam, kde bylo! Do hnusu. Z pohledu veřejného prostranství je nábřeží koncem roku
2023, tam, kde bylo před rokem 2022. Po 2 letech!!!, je stejně hnusné, stejně
utrápené, stejně dezolátní a hloupé, jako chrudimský politik. Totální
neschopnost koordinovat a řešit rychle, celostně, kvalitně a transparentně
jedno vcelku malé veřejné prostranství města. Jak bude komedie pokračovat? Politici bez znalostí nevěda
svou roli si budou dál hrát na hlavního architekta a koordinátora, dál budou
zadávat dílčí veřejné zakázky, takže území už je a bude dál řešeno a
realizováno hloupými dílčími veřejnými zakázkami jako nesourodý salám. Nábřeží
v úseku ulic Na Ostrově a V Průhonech je i koncem roku dál hrozné,
hnusné, ubohé, šílené . . . Toto zoufalství, hnus, děs, beznaděj a neschopnost
v území pak vedení města odprezentuje jako úspěch v Novinách Chrudim. |
Komentáře k tématu