témata,projekty,realizace atlas města,mapový manuál lidé,podněty

Veřejný prostor pro Chrudim

témata, projekty, realizace

MUBAHO CHRUDIM – MUZEUM BAROKNÍCH HOVEN

Příběh o tom, jak v Chrudimi rozkvetla blbost


Za drahé peníze vzniklo kdysi v Chrudimi Muzeum barokních soch (MUBASO). V letech 2009-2011 byla opravena část areálu kapucínského kláštera, kostel sv. Josefa, klášterní zahrady. Z původního rozpočtu 67 mil.  už byl jen kousek ke 100 mil.

 

Dotační programy mají časem nemoci – jejich plánované ambiciózní poslání, kulturní, muzejní, společenské, vzdělávací, hudební, divadelní, filmové, výstavní, odpočinkové a jiné akce začnou zadrhávat. Všední obyčejné každodenní využití, fungování a život začne pokulhávat a onemocní. Nekomerční i komerční aktivity chytnou chřipku. Běžné a dostupné občanské vybavení, veřejná vybavenost pro všechny se svým posláním začne vytrácet. A když se vytratí fantazie zbude třeba výdusek.

 

Celé prostředí se už dávno nepotkává s potřebami města a regionu, jde o areál nevyužitých příležitostí všeho druhu, od zmíněného kulturního, společenského, vzdělávacího, výstavního, volnočasového a jiného potencionálu. Po většinu času jde o mrtvolu, která reinkarnuje během roku či měsíce na pár dní, aby si šla dát zase šlofíka, než se znovu probudí v nějakém tom cyklu a sféře hladových duchů. MUBASO je institut míjejících příležitostí. Stačí se podívat na segment vzdělávacích institucí, chrudimských školiček a škol. Stačí se podívat na nevyhovující prostředí chrudimské ZUŠ. Pokračovat v promarněných příležitostech nemá cenu, to je na jiný příspěvek.

 

Volně přístupné venkovní veřejné prostranství v roce 2023 zcela rozstřelilo betonové umění. Z MUBASA se stalo BUBESO – muzeum betonových soch. Vzhledem k umění, tomu, co představuje, kulturnímu rozměru, přínosu veřejnému prostranství, celkovému kontextu umění ve městě, regionu a světě jde o MUBAHO – muzeum barokních hoven.

 

Z MUBASA se pod dohledem chrudimských vidláků stalo MUBAHO. A barokní betonová hovna budou provázet hloupou chrudimskou společnost a její venkovní prostor možná do doby, dokud je příroda neobroste mechem a lišejníkem, nebo dokud vidláci neopustí radnici. Možná trans, drogy, kulty a rituály spojené s výdusky, mícháním pojiva, cementu, plniva, kamenné, křemičité aj. drtě, písku, vody a přísad jsou mocné a barokní, snad upozornění na antickou historii stavebního materiálu.

 

Jde o umění ve městě? Měnící se venkovní galerii? Jde o současné umění? Jde o připomínku minulosti, tradic, technik? Jde o formát sochařského festivalu? Jde o živé nebo mrtvé umění? Jde o výchovu a vzdělání? Jde o inspiraci? Jaký je výtvarný, estetický, účelový a funkční rozměr? O co vlastně jde? Jde o alegorii umění, o zastřené a skryté podobenství jedné z forem kompozitu a betonu?

 

K čemu nám to sem město dalo? Takže milé děti, studenti, dospělí, spolubydlící i návštěvníci, dalo nám všem město prostor a pajduláky pro hry, příležitost svobodně se vyjádřit, možnost pracovat s hroudami betonu? Kde jsou stojánky se sprejem, s barvičkou, s ostatním materiálem, výtvarnými i nevýtvarnými prostředky, které doladí tóny, podobu a myšlenky betonových sochařů, stojánky s dlátky, míchačkou, lopatou, majzlíky, kladívky . . . . Když už město vyhazuje peníze za kraviny, tak ať to za něco stojí!

 

Kam tohle umění patří a o co jde prozradí kovový štítek na soklu každého jednoho betonového “uměleckého“ díla! MAJITEL: HOTEL ARIA PRAHA A HOTEL U ZLATÉ STUDNĚ PRAHA. A přesně tam možná tohle “umění“ patří.

 

 

V klášterní zahradě si klidně kvetou betonové sochy

Do Chrudimi přišlo jaro. Radničním vidlákům před rozkvetením sadu konečně kvetou v klášterní zahradě betonové sochy! Umění v Chrudimi a jeho veřejných prostranstvích konečně kvete! Barokní umění zatím jen bílými cementovými květy. Betonová alegorie ročních období promluvila. Jak budou sochy s lidmi komunikovat v čase Velikonoc, jak vykvetou a obléknou se na Květnou neděli, Modré pondělí, Žluté úterý, Sazometnou středu, Bílou sobotu, Červené pondělí?  Během roku kalendář také nabízí dost příležitostí.

 

V Chrudimi konečně s jarem v zahradách vykvetlo “umění“, vykvetla i blbost. Betonové výdusky se obalily květy bílé barvy. Zahrada kvete.

 

Nedostatky v zahradě může vidět i oko laika

Jak už to ve správném vidlákově bývá, stupidní betonové umění a kvetoucí pajduláci jen dotvářejí charakter, nedostatky i absurdnosti tohoto místa. Odhlédnu-li od těch vážnějších, které vidí lidé z profese, drobných si musí všimnout i laik. O mladé ani staré ovocné stromy se v zahradě dlouhodobě nikdo nedokáže adekvátně postarat, ořezat je, ošetřit, jsou zanedbávány. Na tato přírodní díla, která je nutno pravidelně udržovat, když už tu jsou a rostou, městští politici a sochaři zapomněli, s těmito díly pracovat neumějí. Jiné stromy se po městě každoročně nesmyslně przní, nesmyslně stříhají, nesmyslně ošetřují, ze zoufalství raději umírají, pak kácí. V chrudimské klášterní zahradě raději po zimě kvetou betonové výdusky, když se o stromy nikdo nestará.


Odkazy:

https://www.youtube.com/watch?v=GmztD1Q50Yg

Komentáře k tématu

K tomuto tématu zatím nikdo nenapsal zádný komentář. Buď první!