|
Papaláši jako za dob komunistů asfaltují cestu do
zdevastovaného pietního území Ležáků. Vlivem nezájmu politických elit po roce
1989 a vlivem neexistující celostní koncepce je dnes část pietního území
zničena. Památkově chráněné pietní území je zdevastované a dlouhodobě ve velmi
špatném stavu. Pietní krajina v rozsahu ochranného pásma národní kulturní
památky (NKP) Ležáky je na pokraji rozpadu, zkázy, umírá. Politici jezdí do Ležáků vznosně hovořit o všem možném. Nyní
do zničeného a umírajícího území zcela zbytečně asfaltují silnici. Smysluplná
práce s krajinou a její obnova se nekoná. Ležáky upomínají na tragédii a
vraždění. Zároveň však byly nadčasově koncipovány jako přírodní chrám pod širým
nebem v co možná nejužším spojení umění, staveb a ostatních úprav
s přírodou a krajinou. Náhrobky rodin a osob v půdorysech hrobodomů,
které jsou desetinovou zmenšeninou nerealizované kaple, lze pak vnímat jako
dílčí oltáře zasazené do chrámu krajiny. Z přírodního chrámu zbyly trosky,
zato do nich vede nová asfaltka. Myšlenka z let 1946-1947 zůstala
nepochopena, konzumní doba s asfaltem a autem zvítězila. Pietní akt posledních let připomíná obludnou pouliční párty.
V příštím roce uplyne 80 let od ležácké tragédie. Budou lidé při
vzpomínce opět stát na silnici, jako kdekoli na parkovišti před jakýmkoli supermarketem?
Autor pietních úprav Ladislav Žák v letech 1946 - 1947 zcela vážně
uvažoval o zrušení silnice. Důvodem bylo, že do přírodního chrámu nepatří ani
silnice ani auta. Nakonec tady silnice jako nutné provozní zlo zůstala. A dnes
je alfou a omegou území. Donedávna (2017) se na silnici III. / 33773 parkovalo,
a to přímo v pietním území během vzpomínky! Ležáky nejsou založeny na
silnici, ale na krajně. Ta se léta rozpadá. Jak rozbitá byla silnice před
rekonstrukcí? Jak moc ji potřebovala? Jak rozbité jsou jiné silnice v kraji?
Jak dlouho je zdevastovaná pietní krajina? Jak dlouho potřebuje řešit? Jenže ze
silnice a z výroční pouliční párty, tam není vidět. Chrám krajiny a
přírody pod širým nebem nahradila asfaltka. V roce 2011 proběhla zfušovaná soutěž na kapli pro
pietní území, byl vybrán návrh v rozporu se žákovou koncepcí, návrh, který
nesmyslně umístil kapli pod zem do záplavového území. Přitom projekt kaple
existuje včetně průvodní zprávy a včetně pěti dodnes dochovaných sond na
Zárubce. I v tomto případě je území řešeno s neznalostí, bezkoncepčností a
nepochopením. Ležáky nejsou jen údolím kolem stejnojmenného potoka. Podle
původní koncepce je součástí pietního území i kopec Zárubka. Ten je rovněž
součástí ochranného pásma NKP. Toto území je pro koncepci pietní krajiny neméně
významné než údolí. Je to druhá a stejně důležitá část pietní krajiny. Pomyslná
Golgota. Rostou zde nekvalitní lesní porosty. Dnes celá zdevastovaná krajina
s nekvalitním a nestabilním lesem umírá. Rozpadá se. Od roku 1989 je
stranou zájmu politiků. Jména některých vlastníků upomínají příjmením na
původní obyvatele. Celé toto “druhé“ území pietní krajiny Ležáků
v ochranném pásmu NKP je bez zájmu zodpovědných a státu, dlouhé roky se
rozpadá před očima, je ničeno a dnes zničeno. Za zničené území může především
člověk. Kůrovec a jiné přírodní faktory jsou až daleko za ním. V roce 1947
zde byl vysvěcen základní kámen kaple. Na podzim bylo na Zárubce vykopáno pět
sond, jejich zbytky jsou v území dodnes. V roce 1948 dokončil Žák s
inženýrem Paličkou projekt kaple, vizi představenou ve skicách roku 1946. A
jaký je stav tohoto území dnes? A proč? Pietní krajina nekončí dřevěným křížem
pod kopcem na jeho úbočí. Ani období po roce 1989 nedokázalo vyprávět a
postupně dotvářet příběh celého pietního území a krajiny. Zvláště
v počátcích po roce 1989 byla činnost a dílčí realizace velice nesourodé.
Bohužel tento stav trvá dodnes. Nový asfalt je vidět, papaláši si mohou připsat
v očích veřejnosti body, jenže roky umírající pietní krajina je dnes už
také vidět. Body si v tomto případě připíše kdo? Pietní vzpomínka k 80 letům od vyhlazení osady Ležáky
proběhne v roce 2022 ve zničeném chrámu přírody, zato na nové asfaltce? Je
silnice novým národním chrámem a národním symbolem? Je už silnice konečně dnes
onou přírodní otevřenou chrámovou lodí pro shromažďování co největšího množství
účastníků pietní vzpomínky? Je silnice tím místem v pietním území, které
má dneska nejblíž k Bohu? Je silnice tím pravým místem pietní vzpomínky ve
zničené pietní krajině? |
Komentáře k tématu