|
Centrum města, náměstí,
stejně jako nábřeží, je zcela bezostyšně a úmyslně řadu let používáno politiky
jako naprosto zbytečný dopravní tranzit městem, který kromě zbytečných aut, tam
kde nemají být, nic nepřináší, jen poškozuje město a snižuje kvalitu života
jeho obyvatel. Politici neznají jednoduchá řešení, ani levná opatření, možnosti
účinného řešení změny dopravního režimu.
Aby kvalitu života obyvatel
chrudimští radniční vidláci zvedli, vysadil nejprve starosta z bezradnosti
do stavební proluky na náměstí stromek, dnes křivý klacíček, jablíčko, o které
se nikdo nestará, jablko poznání. Tím měla být podpořena zelená infrastruktura
města. Aby lidé měli veřejná prostranství ještě kvalitnější, zařídili jim
politici ve městě umění betonových barokních výdusků, které občas vykvetou jako
lidská blbost, ale bílými cementovými květy.
Aby toho nebylo málo a aby
estetická vyprahlost náměstí byla konečně zažehnána a odstraněna, aby zelená
infrastruktura v centru města dostala definitivní rozměr, a především aby
Chrudim byla vyvedena z klimatické krize světa, umístili si politici na
náměstí před radnici plastové květináče s kytkami. Na náměstí přistála
mobilní ZELENOPLASTOVÁ infrastruktura města. Veřejné prostranství dostalo další
skvělý umělecko-zelený přenosný prvek. Centrum města je konečně dozdobeno,
dokrášleno, plné zeleně, plastového květináčového umění, které úzce navazuje
vkusem na předchozí chrudimské umění barokně-betonové.
Většinou, když lidé nevědí,
co s prostorem, jsou z něho nervózní, tak se do něj snaží něco
nablít, a to něco může být ve městě třeba postsocialistické retro umění
umělohmotného květináče. S tím rozdílem, že náměstí asi není politikova
zahrádka přetékající jeho vybraným “vkusem“.
Prohnala se dějinami doba paleolitu
- kamenná, bronzová, železná . . . do Chrudimi vstoupilo 21. století a město se
hned po době betonových výdusků ocitlo v době plastového květináče.
Betonové sochy, plastové květináče, v centru města na náměstí a nábřeží politiky
záměrně podporované kolony zbytečných aut.
I o takové blbosti, jakou je
nádoba na kytku je dobré ve veřejném prostranství města trochu zapřemýšlet, je
součástí veřejného prostranství, nikoli umělohmotné sbírky květináčků na
zahrádkách pilných zahrádkářů. Nositelem kultury v Chrudimi a symbolem
zdejších obyvatel a domorodců je možná opravdu jen beton, plast a auto. Možná archeologové
jednou odhalí období chrudimských dějin, období betonového výdusku, období
plastového květináče, období plechovek – kulturu aut, odhalí kultovní předměty a
hračky chrudimských domorodců. Odhalí komickou různorodost venkovního vybavení
veřejných prostranství včetně mobilních nádob na cokoli.
Jaká doba bude po betonovém
baroku, plastovém náměstí a kultuře aut pokračovat? Radnice chtěla kytičkou
v umělé hmotě na náměstí možná lidem sdělit, že město a jeho veřejná
prostranství nemají problémy a pokud vůbec nějaké mají, že to lze vyřešit
kytičkou v umělém květináčku. Kolik problémů pramenících z neschopnosti
politiků lze schovat a kolik se jich vejde do plastových květináčků?
Možná, když plochy veřejné
zeleně vypadají tragicky, mají to zamaskovat květináčky pod okny radnice. Jak
vypadá území a veřejná zeleň pod hradbami města, jak vypadá plácek nábřeží, jak
vypadá bezradný park Republiky, Školní náměstí, Michelský park, nábřeží, jak
vypadají ostatní veřejná prostranství, jak vypadá ohromný zelený prostor
v centru města táhnoucí se od muzea přes Ptačí ostrovy kolem ramen
Chrudimky k Májovu? Z velké části jsou tyto prostory neuchopené,
bezradné, se stejně bezradnou údržbou, zanedbané, ale i neživotné, nic
nenabízející, vesměs sloužící k venčení psů a dělání jejich bobků.
Jak vypadá dnes, tak
skloňovaná zelenomodrá infrastruktura města? Langes Leben für Kunststoffe und
Polyethylen auf dem Platz in Chrudim přejí prodejci květináčků z pobočky Zielona
Góra - Poland. Třeba na náměstí ve správný čas přistane i EGGO - fiberglass
beauty, EGG openwork egg, Bunny Openwork 2d bunny. Ať žije reklamní slogan TerraForm
- the beauty of pure form. Zelená veřejná prostranství města jsou přímo
přehlídkou naprosté krásy čistých forem. Jak je v reklamě na květináček
uvedeno: Beautiful cities all year round... Schöne Stadt – das ganze Jahr über…
Hnusné a nevkusné květinové
variace v plastu jsou dnes bohužel součástí a ozdobou řady českých měst,
náměstí, veřejných prostranství. Umělohmotné “zelené umění“ na veřejných
prostranstvích odráží ducha doby, stejně jako v minulosti, absurditu vnímání
zelené infrastruktury, veřejné zeleně, veřejného prostoru, v souladu uvažování
ekodementů jde o posilování ochrany a zachování přírody, biologické
rozmanitosti, biodiverzity, ekologické stability městské krajiny, posilování
zelené infrastruktury v městských oblastech, o omezování všech forem
znečištění, o ochranu obyvatelstva před klimatickými rozmanitostmi, ochranu
města před přehříváním, jde o vrcholnou formu ozelenění, opatření nezbytné pro
rozvoj a zlepšení kvality ekosystémových služeb každého města, jde o jedinečné
urbanistické, architektonické, umělecké a zelené završení ucelenosti veřejného
prostranství měst.
Ps: Barokní sloup
Proměnění Páně stojí vedle plastového PE květináče spolu s kostelem Nanebevzetí
Panny Marie a ostatními baráky, nebo květináč vedle nich? Sloup na náměstí měl
sloužit také k ukrocení hněvu božího a ke cti a slávě Nejsvětějšího Salvátora.
K ukrocení jakého hněvu mají sloužit plastové květináčky? K hněvu
politického, uměleckého, estetického, ekologického, klimatického, zeleného.
K hněvu náměstí, veřejných prostranství města . . . . . ? Proč zrovna
Chrudim musí řídit blbečci, kteří mají uspokojení z aut, betonových soch a
květináčků z umělé hmoty? Proč Chrudim v antropozoiku postihují stále
geologická období jako autozoikum – betozoikum – plastozoikum, éra, čas a věky
aut, betonu a plastu, proč se stále dokola a cyklicky vrací periody jako
autogén – betogén – plastogén, proč se v Chrudimi opakují historická
období dějin lidstva jako autolit – betolit – plastolit? Chrudim je v éře
vidláků, v historickém období vidlolit?
odkazy https://terra-cz.eu/ odkaz na
umění pro vedení města pro rozšíření sbírek Muzea barokních hoven https://library.terra-uk.eu/wp-content/uploads/price_list_fiberglass_en_21_01_21bc.pdf |
Komentáře k tématu