témata,projekty,realizace atlas města,mapový manuál lidé,podněty

Veřejný prostor pro Chrudim

témata, projekty, realizace

CHRUDIM V DOBĚ PLASTOVÉHO KVĚTINÁČE

Květináče pro chrudimské náměstí - design pro veřejná prostranství města Chrudim?


Centrum města, náměstí, stejně jako nábřeží, je zcela bezostyšně a úmyslně řadu let používáno politiky jako naprosto zbytečný dopravní tranzit městem, který kromě zbytečných aut, tam kde nemají být, nic nepřináší, jen poškozuje město a snižuje kvalitu života jeho obyvatel. Politici neznají jednoduchá řešení, ani levná opatření, možnosti účinného řešení změny dopravního režimu.

 

Aby kvalitu života obyvatel chrudimští radniční vidláci zvedli, vysadil nejprve starosta z bezradnosti do stavební proluky na náměstí stromek, dnes křivý klacíček, jablíčko, o které se nikdo nestará, jablko poznání. Tím měla být podpořena zelená infrastruktura města. Aby lidé měli veřejná prostranství ještě kvalitnější, zařídili jim politici ve městě umění betonových barokních výdusků, které občas vykvetou jako lidská blbost, ale bílými cementovými květy.

 

Aby toho nebylo málo a aby estetická vyprahlost náměstí byla konečně zažehnána a odstraněna, aby zelená infrastruktura v centru města dostala definitivní rozměr, a především aby Chrudim byla vyvedena z klimatické krize světa, umístili si politici na náměstí před radnici plastové květináče s kytkami. Na náměstí přistála mobilní ZELENOPLASTOVÁ infrastruktura města. Veřejné prostranství dostalo další skvělý umělecko-zelený přenosný prvek. Centrum města je konečně dozdobeno, dokrášleno, plné zeleně, plastového květináčového umění, které úzce navazuje vkusem na předchozí chrudimské umění barokně-betonové.

 

Většinou, když lidé nevědí, co s prostorem, jsou z něho nervózní, tak se do něj snaží něco nablít, a to něco může být ve městě třeba postsocialistické retro umění umělohmotného květináče. S tím rozdílem, že náměstí asi není politikova zahrádka přetékající jeho vybraným “vkusem“.

 

Prohnala se dějinami doba paleolitu - kamenná, bronzová, železná . . . do Chrudimi vstoupilo 21. století a město se hned po době betonových výdusků ocitlo v době plastového květináče. Betonové sochy, plastové květináče, v centru města na náměstí a nábřeží politiky záměrně podporované kolony zbytečných aut.

 

I o takové blbosti, jakou je nádoba na kytku je dobré ve veřejném prostranství města trochu zapřemýšlet, je součástí veřejného prostranství, nikoli umělohmotné sbírky květináčků na zahrádkách pilných zahrádkářů. Nositelem kultury v Chrudimi a symbolem zdejších obyvatel a domorodců je možná opravdu jen beton, plast a auto. Možná archeologové jednou odhalí období chrudimských dějin, období betonového výdusku, období plastového květináče, období plechovek – kulturu aut, odhalí kultovní předměty a hračky chrudimských domorodců. Odhalí komickou různorodost venkovního vybavení veřejných prostranství včetně mobilních nádob na cokoli.

 

Jaká doba bude po betonovém baroku, plastovém náměstí a kultuře aut pokračovat? Radnice chtěla kytičkou v umělé hmotě na náměstí možná lidem sdělit, že město a jeho veřejná prostranství nemají problémy a pokud vůbec nějaké mají, že to lze vyřešit kytičkou v umělém květináčku. Kolik problémů pramenících z neschopnosti politiků lze schovat a kolik se jich vejde do plastových květináčků?

 

Možná, když plochy veřejné zeleně vypadají tragicky, mají to zamaskovat květináčky pod okny radnice. Jak vypadá území a veřejná zeleň pod hradbami města, jak vypadá plácek nábřeží, jak vypadá bezradný park Republiky, Školní náměstí, Michelský park, nábřeží, jak vypadají ostatní veřejná prostranství, jak vypadá ohromný zelený prostor v centru města táhnoucí se od muzea přes Ptačí ostrovy kolem ramen Chrudimky k Májovu? Z velké části jsou tyto prostory neuchopené, bezradné, se stejně bezradnou údržbou, zanedbané, ale i neživotné, nic nenabízející, vesměs sloužící k venčení psů a dělání jejich bobků.

 

Jak vypadá dnes, tak skloňovaná zelenomodrá infrastruktura města? Langes Leben für Kunststoffe und Polyethylen auf dem Platz in Chrudim přejí prodejci květináčků z pobočky Zielona Góra - Poland. Třeba na náměstí ve správný čas přistane i EGGO - fiberglass beauty, EGG openwork egg, Bunny Openwork 2d bunny. Ať žije reklamní slogan TerraForm - the beauty of pure form. Zelená veřejná prostranství města jsou přímo přehlídkou naprosté krásy čistých forem. Jak je v reklamě na květináček uvedeno: Beautiful cities all year round... Schöne Stadt – das ganze Jahr über…

 

Hnusné a nevkusné květinové variace v plastu jsou dnes bohužel součástí a ozdobou řady českých měst, náměstí, veřejných prostranství. Umělohmotné “zelené umění“ na veřejných prostranstvích odráží ducha doby, stejně jako v minulosti, absurditu vnímání zelené infrastruktury, veřejné zeleně, veřejného prostoru, v souladu uvažování ekodementů jde o posilování ochrany a zachování přírody, biologické rozmanitosti, biodiverzity, ekologické stability městské krajiny, posilování zelené infrastruktury v městských oblastech, o omezování všech forem znečištění, o ochranu obyvatelstva před klimatickými rozmanitostmi, ochranu města před přehříváním, jde o vrcholnou formu ozelenění, opatření nezbytné pro rozvoj a zlepšení kvality ekosystémových služeb každého města, jde o jedinečné urbanistické, architektonické, umělecké a zelené završení ucelenosti veřejného prostranství měst.

 

Ps:

Barokní sloup Proměnění Páně stojí vedle plastového PE květináče spolu s kostelem Nanebevzetí Panny Marie a ostatními baráky, nebo květináč vedle nich? Sloup na náměstí měl sloužit také k ukrocení hněvu božího a ke cti a slávě Nejsvětějšího Salvátora. K ukrocení jakého hněvu mají sloužit plastové květináčky? K hněvu politického, uměleckého, estetického, ekologického, klimatického, zeleného. K hněvu náměstí, veřejných prostranství města . . . . . ?

Proč zrovna Chrudim musí řídit blbečci, kteří mají uspokojení z aut, betonových soch a květináčků z umělé hmoty? Proč Chrudim v antropozoiku postihují stále geologická období jako autozoikum – betozoikum – plastozoikum, éra, čas a věky aut, betonu a plastu, proč se stále dokola a cyklicky vrací periody jako autogén – betogén – plastogén, proč se v Chrudimi opakují historická období dějin lidstva jako autolit – betolit – plastolit? Chrudim je v éře vidláků, v historickém období vidlolit?

 

 

odkazy

https://terra-pl.eu/

https://terra-cz.eu/

https://library.terra-uk.eu/wp-content/uploads/terra_miasto_piekne_caly_rok_do_biblioteki_ENG_DE_2022.pdf

odkaz na umění pro vedení města pro rozšíření sbírek Muzea barokních hoven

https://library.terra-uk.eu/wp-content/uploads/price_list_fiberglass_en_21_01_21bc.pdf

https://terraeaster.com/en/

Komentáře k tématu

K tomuto tématu zatím nikdo nenapsal zádný komentář. Buď první!