|
PŘÍSTAVBA A REKONSTRUKCE SPORTOVNÍ HALY CHRUDIM, I. ETAPA Tyršovo náměstí č.p. 249 a 12, Chrudim II Areál Sokola a sportovní hala Chrudim z pohledu
architektury a projektování je dlouhou cestičkou korupce, klientelismu, střetu
zájmů, nevhodných, netransparentních a účelově dělených veřejných zakázek, je
příběhem neschopnosti tvořit koncepce, formulovat zadání, utvářet a vést
projekt. Jde o příběh odkrývající v regionálním měřítku problémy
architektury v rukou zmatených politiků, kteří neznají své role.
Z pohledu architektury, urbanismu a rozvoje měst jde o ukázkovou noční
můru. Jde o učebnicový příklad studijních programů nejen stavebních fakult. V Chrudimi se realizuje další světový projekt vzešlý
dozajista ze světové soutěže, ze světového výběrového řízení, zpracovaný na
základě toho nejkvalitnějšího zadání, s nejkvalitnějším známým řešením,
zpracovaný nejlepšími projektanty světa a Česka. Masarykovo náměstí, kašna
Brusel, nábřeží, lávky . . . je radost vidět vzkvétající město a jeho veřejná
prostranství, krásné a úžasné stavby. Mají totiž mnoho společného. Je super
sledovat profesionální rozhodování chrudimských politiků, radních, zastupitelů.
U kašny Brusel se sekli v ceně téměř o třetinu, ale o to určitě lépe,
kvalitněji, barevně a pudinkově vypadá v ještě krásnějším okolí. Nábřeží
Chrudimky projektují zatím úžasně podle horkovodu. Rozhodně však bude celé
nábřeží s oběma břehy a řekou už jenom krásnější a krásnější. Masarykovo
náměstí a jeho vzkvétající obytný prostor se rozvíjí v duchu 20. století
podle parkoviště, aut nebo podle silnice a asfaltu ČR-ŘSD. Úžas. Místo lávky
přes Chrudimku v Úzké ulici raději už nic. Lidé by měli více chodit, a to
je určitě zdravé. Dvacáté první století v Chrudimi je krásné, zářivé,
prostě boží. Nyní se v Chrudimi realizuje další super úžasná veřejná
zakázka. Obnova areálu Sokola na Tyršově náměstí. I tato zakázka má možnost zapsat
se hluboce do dějin české architektury a Chrudimi. Ostatně jako řada ostatních
zakázek vzešlá z rukou fenoménu staronového vedení města. O co jde
v případě sportovního areálu? 1. ZPACKANÁ URBANISTICKO-ARCHITEKTONICKÁ SOUTĚŽ 2014 V roce 2014 proběhla zpackaná architektonická Soutěž
o návrh „Sportovní centrum Chrudim“ se špatným zadáním a stejným výsledkem,
za kterou není dodnes nikdo zodpovědný, spolu s utracenými stovkami tisíc,
milión žádný peníz. 2. KORUPCE A STŘET ZÁJMŮ 2017, JAK SI PAN JANATKA S VEDENÍM
MĚSTA PROJEKTOVAL SPORTOVNÍ HALU Dne 19. 6. 2017 proběhlo jednání zastupitelstva města,
které řešilo klientelistické praktiky a neuvěřitelný střet zájmů. Město v rozporu
se všemi profesními a etickými pravidly a dobrými mravy ve střetu zájmů zadalo
v roce 2017 veřejnou zakázku na projekt sportovní haly rovnou z ruky architektu
města panu Janatkovi. Příběh korupce a střetu zájmů. Architekt města nemá co
zpracovávat významné veřejné zakázky zaměstnavatele. Pomýlení úloh zadavatele a
zpracovatele. Zástupci města i architekt města se z neznalosti svých úloh
dostali do neuvěřitelného střetu zájmů. Kauza bohatě stačí na vyhazov
jakéhokoli architekta města. Projektová dokumentace studie “NÁVRH STAVBY –
SPORTOVNÍ HALA CHRUDIM“ (03/2017) byla rovněž podkladem jako bod č. 9 k 20.
zasedání Zastupitelstva města Chrudim konaného dne 19. 6. 2017. Zároveň
v tomto roce došlo ze strany představitelů města (vyhlašovatele a
investora) k naprostému popření architektonické soutěže a přiznání
vyhození peněz poplatníků. 3. KDYŽ PROJEKTUJÍ ZASTUPITELÉ Aby toho nebylo málo, chopil se projektování sportovní
haly v témže roce sám zastupitel ANO. Pomýlení úloh? ANO. Jestli to
měla být sranda, tak sranda to nebyla. 4. AREÁK SOKOLA ZAČÍNÁ RADNICE V ROCE 2019 PROJEKTOVAT
PODLE KLIENTELISTICKÉHO PROJEKTU PARKOVIŠTĚ V roce 2018 proběhly volby do zastupitelstev obcí. NEXT
GENERATION. Do vedení města byly vystřeleny protikorupční strany jako ANO a
Piráti. Kormidlo provinčních dějin Chrudimi se obrátilo o 180°. Neschopnost
vystřídala jiná neschopnost. Střety zájmů a politické dinosaury vystřídala
pokračující korupce, klientelismus, účelové dělení veřejných zakázek a jiné kulišárny.
Areál Sokola a sportovní hala se začala projektovat podle bezmyšlenkového klientelistického
projektu parkoviště - NÁVRH PARKOVACÍCH STÁNÍ ZA SPORTOVNÍ HALOU, CHRUDIM“ (DI-PROJEKT),
o kterém koncem března 2019 jednala Dopravní komise Rady města Chrudim. Areál
se začal projektovat podle projektu z čiré bezradnosti. (DI-PROJEKT stojí
za hloupým projektem ul. Čs. armády, za nesmyslným projektem parkovacích domů u
Tesca apod. Významný areál občanského
vybavení začala s podporou Pirátů klientelisticky projektovat dementní profese
- doprava.) 5. KLIENTELISTICKÉ PRAKTIKY MĚSTA, ÚČELOVÉ DĚLENÍ VEŘEJNÉ
ZAKÁZKY, PROJEKTOVÁNÍ OD ROKU 2020 5a Z RUKY, TVORBA ÚČELOVÉHO DĚLENÍ VEŘEJNÉ ZAKÁZKY,
TVORBA ZAKÁZKY MALÉHO ORZSAHU Jedné firmě - PROJEKCE CZ - je podle usnesení Rady města
Chrudim z 13. 7. 2020 zadána z ruky veřejná zakázka malého rozsahu
- projekt Zjednodušené STUDIE proveditelnosti
– “PŘÍSTAVBA A REKONSTRUKCE SPORTOVNÍ HALY CHRUDIM“. Už v tomto
“transparentním“ okamžiku je jasné, jak se projektování bude dál vyvíjet a jak
budou otřesné praktiky města pokračovat, kdo bude zpracovávat další fáze
projektu a veřejné zakázky. Řeč je o děsivé úrovni a způsobu zadávání projektů
(veřejných zakázek) na nejvýznamnější stavby (občanského vybavení) měst. Nesoutěží
se, nejde o nejlepší a nejkvalitnější návrh ani o nic podobného. Od počátku
je jasné, že městu jako vlastníku (a defacto hospodáři a správci majetku přes
jeho organizace) nejde o to znát celostní koncepci rozvoje celého areálu a
majetku, ale o to veřejnou zakázku bez soutěže o nejlepší návrh účelově
rozdělit a potom jí zadávat postupně bez transparentnosti jako podlimitní jedné
firmě. 5b ZASTUPITELSTVO 14. 9. 2020, PD “PŘÍSTAVBA A
REKONSTRUKCE SPORTOVNÍ HALY CHRUDIM“, POKRAČOVÁNÍ KLIENTELISTICKO – KORUPČNÍCH
PRAKTIK V ARCHITEKTUŘE Materiál do zastupitelstva 14. 9. 2020 řešil financování PD
akce “PŘÍSTAVBA A REKONSTRUKCE SPORTOVNÍ HALY CHRUDIM“ a uhrazení projektové
dokumentace ve výši 6 000 000 CZK (s DPH). Projektantský odhad ceny všech etap
stavby byl stanoven na 60+30+35 = 125 000 000 CZK (bez DPH). Jednání provázely
zádrhely. 5c VEŘEJNÁ ZAKÁZKA: ZPRACOVÁNÍ PROJEKČNÍCH ČINNOSTÍ AKCE
"PŘÍSTAVBA A REKONSTRUKCE SPORTOVNÍ HALY CHRUDIM, I. ETAPA V rozmezí 19.10.2020 - 20.10.2020 lze podat nabídku
do veřejné zakázky na Zpracování projekčních činností akce "Přístavba
a rekonstrukce sportovní haly Chrudim, I. Etapa. Výsledek je jasný - nabídku
podává firma Projekce CZ s.r.o. s cenou 1 990 800 CZK bez (DPH). Ještě,
než se koná zastupitelstvo města 2. 11. 2020, kde mají účastníci možnost se
seznámit s nekvalitní STUDIÍ proveditelnosti, je vybrán zpracovatel
projektu – dokumentace pro stavební povolení (DSP) a dokumentace pro provedení
stavby (DPS). 5d ZASTUPITELSTVO 2. 11. 2020, KLIENTELISMUS MĚSTA A
ÚČELOVÉ DĚLENÍ VEŘEJNÉ ZAKÁZKY V PŘÍMÉM PŘENOSU Klientelisticko-korupční praktiky pokračují. Zastupitelstvo
řešilo zadání a financování projektu. Dne 2. 11. 2020 zasedne 12. Zastupitelstvo
města Chrudim a na základě neúplného a nekvalitního materiálu zjednodušené
studie proveditelnosti „Přístavba a rekonstrukce sportovní haly Chrudim“ ukáže
vedení města veřejnosti návod, jek se řeší mafiánsko-klientelistické
projektování a postupy, jak se řeší účelové dělení projektu a zakázky, jak se
vytváří zakázka malého rozsahu. Stavební práce jsou odhadnuty
v rozsahu přes 150 000 000 CZK (s DPH). Zastupitelstvo se zabývá
výjimkou v zadávání veřejných zakázek, projekt je rozdělen, firma
Projekce cz nabídne po dohodě s městem cenu za dílo 1 990 800
CZK (bez DPH), veřejná zakázka malého rozsahu je vytvořena, účelové dělení
veřejné zakázky pokračuje, profese architektů a inženýrů je neuvěřitelným
způsobem devalvována. Záměrně není uveden autorský dohled. 5d Pak stejné firmě už napřímo město zadá
v listopadu 2020 - ZPRACOVÁNÍ PROJEKČNÍCH ČINNOSTÍ akce „Přístavba a
rekonstrukce sportovní haly Chrudim, I. Etapa (projekt pro stavební povolení +
provedení stavby). 5e U projektu na sportovní halu objednatel “záměrně“
opomněl v daný čas a při smlouvě o dílo (SOD), že ze zákona existuje něco
jako AUTORSKÝ DOHLED. Resp. pokud mám za dodávku projektu (dle SOD)
v roce 2021 zaplatit 1 990 800 (bez DPH), tak budu předpokládat,
že skončí po volbách v září 2022 v šuplíku? V prosinci 2022 se
tak přidá ke smlouvě o dílo DODATEK Č. 1 NA AUTORSKÝ DOZOR v ceně
545 529,60 Kč. Následně Dodatkem č. 1 k výše uvedené smlouvě
z prosince 2022 je opět stejné firmě zadán autorský dozor. Nebo že by nějaký nový účetnický fígl, nebo politický, nebo
úplně jiný fígl? Jde o poměrně zvrácený rozměr veřejné zakázky (resp. veřejných
zakázek), zvrácený rozměr jejich zadávání a výběrových řízení, jde o ukázku
dělení zakázky, přímého a postupného sypání peněz opakovaně vybíranému zhotoviteli.
Je tento způsob projektování významných občanských a veřejných staveb nebo
veřejných prostranství v Česku příkladem dobré praxe? Jde o další úžasnou praxi účelového dělení veřejných zakázek,
kdy firmě, která nevzejde z transparentního výběrového řízení na veřejnou
zakázku, ani nepředloží nejlepší řešení (protože neexistuje), jsou postupně
zadávány veřejné zakázky města. Chrudimské projektování je jednoduché, nevyžaduje
pregnantní formulaci zadání, ani odpovídající formát veřejné zakázky, nevyžaduje
moc práce a invence, je klientelistické, je dalším příkladem provinční
architektonické praxe. Zákon o veřejných zakázkách to sice s ohýbáním
práva v rukou pokřivených lidí umožňuje. U konkrétních případů je to
otázka pro právníky a správní orgány. Za zpackanou soutěž se špatným zadáním a názvem Sportovní
centrum Chrudim město vyhodilo v roce 2014 přes 1 mil. Kč. Pak projektuje
v naprostém střetu zájmů sportovní areál dementní architekt města. Odpovědný
není nikdo. Od roku 2019 zažívá areál jiný extrém. Areál Sokola a sportovní
hala se začala projektovat pomocí klientelistického projektu parkoviště. Pak
pokračoval příběh z ruky zadanou nekvalitní STUDIÍ a neúplnou ekonomickou
rozvahou. Poté vedení města ukázalo lidem, JAK ZFUŠOVAT VEŘEJNOU ZAKÁZKU. Výběr
z nejlepších a nejkvalitnějších návrhů chybí, transparentní veřejná
zakázka a výběrové řízení také. Bylo nahrazeno klientelisticky a jednotlivě
zadávanými projekty z ruky na PARKOVIŠTĚ, na STUDII, na DUR+DPS
(PROJEKTOVÁ DOKUMENTACE PRO STAVEBNÍ POVOLENÍ A PROVEDENÍ STAVBY), na AUTORSKÝ
DOZOR, na část stavebního záměru. Je nastartováno pokračovat v zadávání, účelovém
dělení veřejné zakázky a porcování dál. Kvalita a projektování v Chrudimi
připomíná extrémismus ve veřejném prostoru. Ovšem, vychází se z právních
předpisů zákona o zadávání veřejných zakázek. Jenže tyto postupy se také běžně
používají pro klientelistické a korupční praktiky, spekulace, účelové dělení
zakázek a ve finále neprospívají ani komplexnosti a kvalitě urbanistického a
architektonického návrhu. Kvalitě těchto veřejných zakázek odpovídá vesměs
výsledek. Stačí se podívat na výše uvedená veřejná prostranství, která se
záměrně projektují podle všeho jiného, než mají. Výsledek je vesměs otřesný. Dělat
světovou nebo aspoň kvalitní a poctivou architekturu v okresním formátu dá
opravdu fušku. Město jako Chrudim si zatím zvoleným přístupem zaslouží
provinčnost. Politici a jejich úředníci dělají všechno proto. Jak píší Noviny
Chrudim – dáme Chrudim do pořádku. Zatím to připomíná spíše Comedy Club, ale
stand-up komikům je třeba věřit, možná jim i fandit, aby se nezopakovala
v areálu 70 leta 20. století při výstavbě sportovní haly. U zakázek na veřejná prostranství jsou tyto postupy korupce, klientelismu, účelového dělení veřejných zakázek, tvorba podlimitních zakázek, jejich zadávání z ruky a jiné kulišárny daleko markantnější. V Chrudimi potažmo v Česku by se tyto praktiky měly legalizovat. Dílčí prvek v území, byť nesmyslný, je pro politika a jeho úředníka mentálně uchopitelný než koncepčně pracovat s celkem. Proto se náměstí projektuje podle oprav silnice nebo podle parkoviště, nábřeží podle horkovodu, park podle kašny, jinde podle tzv. revitalizace náhonu, prostor pod hradbami podle schodů do Myší díry apod. Řešit území pomocí tzv. opravy nějaké dílčí věci v něm bez souvislostí je snadné. Výsledek je vesměs nekvalitní a tristní. Klientelistické praktiky mohou rovněž diskriminovat zakázku např. při čerpání dotací apod. Pozn:
Daleko zřetelněji je problematika projektování a zadávání
veřejných zakázek vidět u veřejných prostranství. Ta se v Chrudimi opravárensky
navrhují bez koncepcí podle nesmyslů v území a nesmyslných profesí, podle
asfaltu, silnic, aut, parkovišťátek, chodníčků, horkovodu, kašny, výsadby
stromečku, záhonku, prolézačky, podle dopraváků, podle inženýrů a techniků všeho
druhu, podle kamarádů. Chrudim se vzdaluje 21. století. Odkazy: Sportovní centrum Chrudim
2014 https://www.chrudim.eu/architektonicke-souteze/d-1753/p1=1674 Sportovní hala
v Chrudimi - USNESENÍ - Zastupitelstvo města ze dne 19.06.2017 Komise dopravní - Zápis z
jednání dne 27.03.2019 https://www.chrudim.eu/zapisy-z-jednani-komisi/d-1696/p1=1113#Komise%20dopravn%C3%AD Chrudim - Zápisy
z jednání Rady města / 50. jednání Rady města Chrudim, 13. 7. 2020 https://www.chrudim.eu/zapisy-z-jednani-rm/d-9482 Zastupitelstvo města ze dne
14.9.2020 Veřejná zakázka: Zpracování
projekčních činností akce "Přístavba a rekonstrukce sportovní haly
Chrudim, I. Etapa Datum zahájení: 19.10.2020
- Nabídku podat do: 20.10.2020 https://zakazky.chrudim-city.cz/vz00000280 Zastupitelstvo města ze dne
02.11.2020 Veřejná zakázka: Přístavba
a rekonstrukce sportovní haly Chrudim, I. Etapa, zahájení: 29.07.2022 / podat
do: 03.10.2022 https://zakazky.chrudim-city.cz/contract_display_346.html SOD - Zpracování
projekčních činností akce "Přístavba a rekonstrukce sportovní haly Chrudim,
I. Etapa https://zakazky.chrudim-city.cz/document_download_4065.html Dodatek č. 1 - Zpracování
projekčních činností akce "Přístavba a rekonstrukce sportovní haly
Chrudim, I. Etapa https://zakazky.chrudim-city.cz/document_download_5327.html Ohlédnutí za veřejnou
prohlídkou sportovní haly v Chrudimi před zahájením její rekonstrukce (Noviny
Chrudim 14. 1. 2023) |
Komentáře k tématu